Torsdag morgen denne uken møtte 14 teknologiinteresserte jenter opp hos Microsoft.
De var utsendt fra sju forskjellige Bærum-skoler, hvor de har blitt plukket ut av lærerne for å bli med å beskrive hvordan teknologi kan brukes i undervisningen.
Hekta
To teknologifylte dager senere er niendeklassingene mer teknofrelste enn noen gang.
Men opplegget er ikke bare for moro skyld.
For både elever og bedriftene er det entusiasme, kreativitet og ikke minst motivasjon som står i høysetet. Og elevene overrasket Microsoft-ansatte med sin innsikt i sosiale konsekvenser av de nye teknologiene.
Innsikt
– En av observasjonene jentene gjorde er genial, smiler Kirsti Kierulf. Som Director of Innovation, Technology and Learning i Accenture er hun en av initiativtakerne til DigiGirlz.
– Sitter du i ett prosjekt, får ”snakkerne” ofte for mye tid og rom, og har kanskje ikke de beste ideene. Surface utjevner forholdet mellom individene helt fysisk, i og med at for mange hender på platen samtidig gjør at det blir kollisjoner. Det gjør at folk automatisk trekker seg litt tilbake, og alle slipper til.
Kierulf er storfornøyd med prosjektet, og ser for seg at det blir utvidet i tiden fremover. Hun utdyper bedriftenes tanker som ligger til grunn for elevsatsningen:
Unge ser mer
– En slik observasjon er vanskelig å gjøre når man har ”satt seg”. Alle mennesker bygger et kunnskapstre, etter hvert som du lærer mer henger du på mer og mer pynt.
– Men kunnskapstreet blir overlesset, det er ikke alltid plass til det nye. Vi klarer ikke sortere nye innspill, å fortsette å være nysgjerrige. Vi må skape rom for å ta imot ideer – i et samhandlingsmiljø. Ungdom er en av kildene vi bruker bevist, forteller hun.
– Derfor har vi DigiGirlz, egen sommerleir og sommerstudenter i bedriftene som utvikler nye prosjekter hos oss. De lager helt nye ting. Vi utfordrer dem, og sier ”her står vi fast – hjelp oss.”
Flere jenter til realfagene
At det er jenter som prioriteres denne gangen er ikke tilfeldig, på videregående velger 58 prosent av guttene realfag, mot 35 prosent av jentene. På universitetsnivå er forholdet 34 prosent mot 13 prosent. Derfor satser man på å fange interessen til jentene før de skal gjøre sine linjevalg på videregående.
Det tekno-interesserte niendeklassingene ble i denne omgang delt i tre grupper, som konsentrerte seg om henholdsvis Surface, Xbox og Live Groups. På slutten av de to dagene presenterte de så sine tanker og visjoner om hvordan verktøyene kan brukes i skolesammenheng, for en fullsatt sal med Microsoft- og Accenture-ansatte.
Og de voksne ble synlig imponert av foredragene de ble presentert for. Jentene hadde kommet opp med alt fra å bruke Xbox som motivasjon for flinke elever, til Live Groups som samarbeidsverktøy i skolen.
– Det som er bra med Live Groups, er at det er lett å bruke. Mye bedre enn Fronter (et webbasert system mye brukt i norske skoler), kunne elevene melde. Til stor glede for Microsofterne i salen.
Surface til det meste
– Opprop tar mye tid, gjerne 10min pr. time som egentlig skal brukes til å lære, forklarte elevene. – Surface kan ta registreringer når elever går inn i klassen.
Jentene så også for seg Surface som kartverktøy i naturfag, ville gjerne ha en klikkbar periodisk tabell, og en Surface på biblioteket som lot dem registrere lån av bøker ved å legge dem rett ned på bordplaten. I tillegg til en haug andre spennende innovasjoner for teknologien.
Fornøyd kommune
Tilstede i salen var også kommunalsjef skole i Bærum, Solveig Juel. Hun er meget fornøyd med prosjektet:
– Norske elever skårer gjennomgående dårlig på motivasjon for skolearbeidet. Bærum har landets beste resultater både på nasjonale prøver og eksamen i tiendeklasse, men vi ser at også våre elever sliter litt med motivasjonen for skolearbeidet.
– Derfor synes jeg det er flott at vi som kommune er så heldige å ha firmaer som Microsoft og Accenture i vår umiddelbare nærhet. Fantastisk at de kommer med tilbud til oss, som gir spennende og inspirerende dager og som kanskje kan inspirere de som deltar på dette til å velge yrker innen teknologi.
Juel ønsker at samarbeidet skal fortsette, og helst utvides:
– Jentene skal tilbake til sine skoler og presentere det de har vært med på, jeg har tro på verdien av ulike inngangsvinkler når de i fremtiden skal gjøre sine yrkesvalg, og at de har hatt to morsomme dager gjør jo heller ingen ting!