MILJØ

London med hybridbuss

REN OG TAUS: Bybusser type Orion 7 med dieselelektrisk hybriddrift blir etter hvert et vanlig syn i Londons bybilde. Nesten halvert forbruk og utslipp er hovedfordelen, ved siden av at de nye bussene nærmest er lydløse.
REN OG TAUS: Bybusser type Orion 7 med dieselelektrisk hybriddrift blir etter hvert et vanlig syn i Londons bybilde. Nesten halvert forbruk og utslipp er hovedfordelen, ved siden av at de nye bussene nærmest er lydløse. Bilde: LPS
Stein Bekkevold
8. mai 2006 - 08:00

BAE Systems har utviklet et dieselelektrisk system – bygget inn i bybusser type Orion 7 - som først ble testet i New York City.

En evaluering foretatt av US National Renewable Energy Laboratory, viser at BAE-systemet er alle andre testede system overlegent.

45 prosent lavere forbruk og utslipp, og høyere pålitelighet (målt som driftsregularitet, var hovedkonklusjonene.

Fra flyutvikler

BAE Systems holder på å vokse seg ut av rollen som flyutvikler og –produsent og inn i den nye hovedfunskjonen der de bygger smarte industrisystem.

Deres nye drivsystem, kalt HybriDrive, bruker en enkelt AC (alternating current) induksjonsmotor som driver hjulene mens en dieseldrevet generator skaffer strøm til motoren og lader batteripakken.

Dieselmotoren er mindre og lettere og mer utørst enn den du normalt finner i bybusser, og bruker enda mindre drivstoff fordi den går på tilnærmet konstant (ideellt) turtall.

Systemet får lavere forbruk også fordi elektromotoren driver hjulene direkte, uten kopling og girkasse.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.