PRODUKSJON

Lønnsomt i høykost-norge

Camilla Aadland
28. juli 2005 - 12:12

Kristiansand: Det var konklusjonen på et seminar i Kristiansand før sommeren. Men det er ikke bare automatisering som skal til.

– Vi jobber med HMS og miljø. Skal du få mennesker til å yte og være kreative, må du skape grobunn for det, mener administrerende direktør Roy Hammer i Alcoa Automotive Castings.

Aluminiumsprodusenten holder til i Farsund, men har et verdensomspennende konsern i ryggen.

– En av våre store utfordringer er pris. Aluminium er dyrere enn stål, og det er her automatisering står helt sentralt for å kunne kompensere for dette, sier Hammer.

Vil ha kompetansen i landet

I dag har bedriften 250 ansatte, men arbeidsstokken er mer enn halvert siden 2001. – Samtidig har vi gjort formidable forbedringer i produktivitet. Vi har hatt en gjennomsnittlig forbedring på 52 prosent fra 2001, og denne takten holder vi fortsatt, sier Alcoa-direktøren.

Tidligere hadde bedriften fem maskiner og produksjon døgnet rundt. I fjor var det fire maskiner og 16 timers produksjon. – Det har vi blant annet fått til gjennom mye læring i ingeniørgruppen. Vi har gjort mye for å stabilisere kjerneprosessene våre, bedyrer Hammer.

Han har ikke tro på å flytte produksjonen ut av landet.

– Konkurransedyktige produkter krever innsikt i produksjonsprosessen. Hvis denne kompetansen ligger utenfor Norge, klarer vi ikke å utvikle konkurransdyktige produkter. Vi ville ikke ha klart oss uten samarbeidet mellom ingeniører og operatører, sier han.

Har flyttet noe

Kitron Norge, som lager elektronikkprodukter til bedriftsmarkedet har valgt en litt annen løsning. Noe av produksjonen er flyttet til Litauen.

– Våre kriterier for å flytte til lavkostland er blant annet at produktene skal være ferdig utviklet og industrialisert og at de har en høy manuell arbeidsandel, forteller administrerende direktør Jan Sigvartsen.

Han mener at for å bevare konkurransefordelen fremover, må det bedriften satse på videre utvikling og effektiv industrialisering, og så kan selskapet vurdere om noe av produksjonen skal gå til lavkostland.

– Litt smartere

Administrerende direktør Paal Hennig-Olsen i Hennig-Olsen Is mener at det internasjonale kostnadsnivået er en utfordring.

– Vi må være litt smartere enn alle andre, sier han. Han understreker at det er viktig å investere. – I snitt har vi investert 25 millioner kroner i året de siste ti årene.

Bedriften satser også på et kontinuerlig forbedringsarbeid, der det legges vekt på automatisering og effektivitet i alle ledd.

– Vi er bevisst på kapasitetsutnyttelse og kompetanseutvikling og vi dyrker kjernekompetansen både på produksjon, prosess og teknikk, sier han. I tillegg jobber isprodusenten mye med visjoner og leveregler. – Konkurransekraft er mer enn å være flink til å produsere. Spesielt for en merkevareprodusent som oss, understreker Hennig-Olsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.