Terminalen ligger ved Solheimkrysset, som er et viktig trafikknutepukt like øst for grensen mellom Oslo og Lørenskog. Busstrafikken gjennom krysset har vært stor lenge. For å bedre forholdene for passasjerene ble en ny terminal med 8 plattformer tatt i bruk sommeren 2008. Det ble en kortvarig glede for brukerne. Året etter ble den stengt fordi det skulle monteres tak over plattformene.
Ventetiden har blitt en tålmodighetesprøve. De provisoriske holdeplassene som bussene måtte ta i bruk er ingen god løsning. Hvis alt hadde gått etter planen, hadde terminalen vært ferdig til skolestart i august i år. Slik gikk det ikke. Åpningen ble utsatt to ganger, og da det endelig var klart for offisiell åpning, var terminalen fortsatt ikke operativ.
Problemer med leveransen av materiell til det store taket er en av grunnene til forsinkelsene. Det er en spesiell konstruksjon. Det bæres av 28 søyler og dekker en flate på halvannet mål. Taket har form som en ellipse i horisontalplanet. Det består av en indre del av polykarbonat og en ytre del av aluminium. Den indre delen er gjennomsiktig.
Det gjenstår ennå noen plater før taket er ferdig. Dessuten mangler levegger til holdeplassene. Vegvesenet regner med at det er liten fare for at terminalen ikke skal være klart til bruk til ruteendringen 2. januar.
Fylkesmannen i Akershus, Hans J. Røsjorde sto for snorklippingen 14. desember. Kollektivterminalen og ny gangbru over Solheimveien har kostet 72 millioner kroner. NCC har bygd terminalen, mens PEAB har bygd taket og gangbrua. Prosjekteringen er utført av Asplan Viak, Aas-Jakobsen og Arkitektskap.