Entreprenør Mesta skulle renske området i fjellsida over tunnelen da det ble oppdaget to ustabile steinblokker.
De er på mellom 150 og 200 tonn og ligger 30 og 70 meter over tunnelen. For å sikre trafikken, må de fjernes.
![Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.](https://images.gfx.no/130x87/2742/2742771/Skjermbilde%25202022-10-06%2520kl.%252015.07.03.png)
Dette er milliardprosjektene
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Et stort arbeid
Å få ned og sprenge to så store steinblokker, og i tillegg renske fjellsiden og veibanen, er et stort og omfattende arbeid, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.
Planen er å bruke puter som blåses opp med trykkluft. Når putene ekspanderer, vil de presse steinblokkene ut, slik at de faller ned på europaveien eller ruller videre ut i terrenget.
Torsdag denne uken blir utstyret til jobben fløyet inn med helikopter.
Den 440 meter lange Litle-Urdaltunnelen har en trafikk på 2.500 kjøretøy i døgnet. Statens vegvesen beklager ulempene stengingen kan medføre for de reisende.
– Men det viktig å understreke at grunnen til at vi gjør dette, er nettopp for dem. Vi må gjøre omfattende tiltak for å sikre at bilistene hele tiden får den sikkerheten de skal ha når de ferdes på våre veier, sier prosjektleder Harald Midtun i Statens vegvesen.
![Bente Johnsen Aase er avdelingsdirektør for kontrakt og marked i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842733/0d250a9f-a1d5-4ee6-8c84-f408bc03f069.jpg)
Vegvesenet svartelister selskap: – Oppsiktsvekkende
Setter inn ekstraferge
Det skal settes inn ekstraferge på sambandet Leirvåg - Sløvåg på fylkesvei 57. Fergene skal da gå med en frekvens tilsvarende Lavik-Oppedal, og det blir ferge også om natta.
På den lokale omkjøringsruta fylkesvei 570 via Masfjordnes-Duesund vil ferga gå ekstra ved behov. Det blir ikke nattferge på dette sambandet.
Endelige rutetabeller er foreløpig ikke klare.
Statens vegvesen vil sørge for ekstra skilting og infotavler i god tid før tunnelen både på nord- og sørsiden. Trafikkdirigering vil og bli brukt for at trafikkavviklingen skal bli så smidig som mulig. Følgebil er i beredskap.
![Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avduket i desember en av nettstasjonene som Statens vegvesen bruker i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette gjøres tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullføres før jul i 2024.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838146/IMG_7979.jpg)
Vil bruke 58 millioner på utslippsfrie anleggsplasser
Dette er alternative omkjøringsruter
Bilister blir av Statens vegvesen anmodet å vurdere også muligheter for omkjøring utenom Nordhordland.
Nordfra vil det bety riksvei 5 (ferge Mannheller-Fodnes over Sognefjorden og videre E16 fra Lærdal) eller riksvei 13 (ferge Hella-Vangsnes over Sognefjorden og videre over Vikafjellet til E16 ved Voss).
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Sørfra vil det si E16 nordøstover til Voss, og derfra riksvei 13 over Vikafjellet eller riksvei 5 fra Lærdal over Sognefjorden.
![Under inspeksjoner har Statens vegvesen oppdaget skader på Landsverk bru på E134.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844259/E134%2520Landsverk%2520bru1.jpg)
Har oppdaget skader på E134-bru