Lotus Engineering varsler at det først og fremst er en teknologidemonstrator de har med seg til årets bilutstilling i Genève.
Håpet er å selge hybridteknologien til andre bilprodusenter, slik de for eksempel solgte chassis og engineering til Teslas berømte elbil Roadster.
Like fullt er det mange som nok ønsker at den ladbare hybriden på den nyeste Lotus plattformen, Evora, kommer på veien en gang i framtida.
To elmotorer, ett aggregat
Konseptet Lotus Evora 414E Hybrid er en seriehybrid. På papiret ikke helt ulikt det Audi nettopp har presentert, og GM-konsernet har jobbet med i flere år:
Bakhjulene har hver sin kraftige elmotor som yter 152 kW effekt (altså 414 hestekrefter til sammen, derav navnet) og et dreiemoment på 400 Nm.
De to elmotorene får energi fra en litiumionebatteripakke med 17 kWh kapasitet og evne til >100 kW tappeeffekt.
Batteriene får strøm fra en liten bensinmotor som altså ikke er koblet til drivlinja. Aggregatet er en tresylindret 1,2-liter som yter 35 kW ved 3.500 omdreininger. Den veier kun 85 kilo, og er ifølge Lotus ideell til formålet.
Harman-lyd
Den ladbare hybriden har en rekkevidde på 35 miles (56 kilometer) på batteridrift og totalt 300 miles (483 km) med rekkeviddeforlengeren i gang.
Akselerasjonen er i kjent Lotus-klasse: Under fire sekunder fra 0-60 mph (96,6 km/t).
Dessuten har Lotus inngått et samarbeid med hi-fi-giganten Harman International om å utvikle HALOsonic som er et system med elektronisk generert lyd. Illustrasjonen viser at de klarer å plasser støyen der det er fornuftig for myke trafikanter at den er.