Nesten som da alkymistene drømte om å gjøre kråkesølv til ekte sølv, har de klart å gjøre et temmelig hverdagslig materiale om til rene fremtidsdrømmen: Av LiFePh kan de nå bygge innmaten i oppladbare batterier, blant annet for bruk i biler.
Inn i det opprinnelige materialet skjøt forskerne ørsmå mengder tilleggsmetall og behandlet det under helt spesielle forhold. Dermed klarte de å øke stoffets elektriske ledningsevne slik at den ble ti millioner ganger bedre.
Ifølge professor Yet-Ming Chiang ved MIT's Department of Materials Science and Engineering (MSE) er målet sikrere, lettere og billigere batterier med kraftig økt rekkevidde.
Allerede i 1997 begynte et forskerlag ved University of Texas i Austin å studere en potensiell erstatter. En viktig egenskap ved LiFePh var den lave prisen, men forskerne fant fort ut at den katastrofalt dårlige ledningsevnen var ødeleggende for materialets fremtid i traksjonsbatterier.
Det at MIT nå ser ut til å ha løst problemet, kan gjøre at verden omsider får se elektriske bybiler med rekkevidde lik bensin- og dieselbilenes.
Sivilingeniør Jørgen Dale Hos Think Nordic har følgende kommentar:
- Dette er interessant, men det handler jo om grunnforskning og flere slike forskningsprogram pågår rundt i verden.