Statsminister Erna Solberg varsler at det innen 2025 skal etableres:
- Fem hydrogenknutepunkter for maritim transport, med muligheter for å knytte til landtransport.
- Ett til to industriprosjekter med tilhørende produksjonsanlegg for hydrogen
- Fem til ti pilotprosjekter for utvikling av billigere hydrogenløsninger.
Innen 2030 skal det legges til rette for et nettverk av hydrogenknutepunkter og realisering av fullskala hydrogenprosjekter i industrien.
– Flere områder er aktuelle. Norled skal ta i bruk en hydrogen-elektrisk ferge i Stavanger. På Kollsnes nord for Bergen har man tilgang til CO2-lageret Langskip. I Bodø skal man bruke flytende hydrogen på sambandet Bodø-Moskenes, sa statsministeren på pressekonferansen.
Peker på Tizir og Yara
Når det gjelder industriprosjekter, trekker Solberg fram Tizir Tyssedal, som tester å erstatte kull med hydrogen i sin titan-produksjon, og Yara, som vil bruke grønt hydrogen til å lage kunstgjødsel på Herøya.
Solberg sier også at regjeringen vurderer differansekontrakter for industriprosjekter som vil ta i bruk hydrogen.
Når det gjelder pilotprosjektene, peker også statsministeren på ett konkret initiativ: Zeg Power og Coast Center Bases (CCB) pilotanlegg på Kollsnes i Øygarden kommune utenfor Bergen. De har allerede fått 77 millioner kroner fra Enova.
Tror ikke på hydrogen-eksport
Veikartet sår tvil om mulighetene for å eksportere hydrogen fra Norge, til tross for at EU har store ambisjoner om bruk av hydrogen. Regjeringens spådom er at hydrogenet i første omgang vil bli produsert nært forbrukerne ute i Europa.
«Eksport av hydrogen fra Norge til Europa vil trenge betydelig skala for å kunne rettferdiggjøre investeringer i ny infrastruktur», skriver regjeringen ifølge NTB.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Regjeringen vil overlate til selskapene å vurdere om hydrogeneksport fra Norge er aktuelt. Erna Solberg tror likevel eksport kan bli aktuelt på sikt.
– Men første steg er å utvikle hydrogen til egen aktivitet innenlands, sier Solberg til NTB.
![Teknologiens kjerne: I dette testanlegget har teknologidirektør Arnstein Norheim og administrerende direktør Kathrine K. Ryengen fått verifisert prosessene for å produsere ren hydrogen og ren CO2 fra naturgass eller biogass.](https://images.gfx.no/130x87/2608/2608933/LYS347314_ZEG_POWER_001-original.jpg)
Her lages hydrogen med integrert CO₂-fangst
Skiller ikke på blått og grønt hydrogen
Energimeldingen skiller ikke mellom grønt hydrogen fra fornybar energi, og blått hydrogen laget av gass med CO2-fangst.
– Hydrogen er hydrogen i Norge, for Norge kan produsere begge deler med veldig lave utslipp, sier olje- og energiminister Tina Bru (H).
Miljøpartiet de Grønne mener derimot at energimeldingen dreier seg om å forlenge levetiden for norsk olje og gass.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
– Det gjelder også for hydrogen, hvor det på tross av EUs tydelige negative signaler legges opp til en storsatsing på blått hydrogen. Dette bidrar til å låse oss til fossil infrastruktur i uoverskuelig framtid. Her har LO og NHO fått alt de har pekt på, sier Ask Ibsen Lindal, energipolitisk talsperson i MDG.
![MF Hydra forlot Norse Celik i Tyrkia 18. november. Først litt ut i uke 1 i 2021 kommer fergen til Ølensvåg.](https://images.gfx.no/130x87/2639/2639211/Hydra_2_Norse.jpg)
Westcon: Venter på hydrogenfergen Hydra