Det norske selskapet ble valgt fordi den presenterte en teknisk god løsning, mest miljøvennlig metode og god plan for å hindre forurensning.
Moloer
Den tekniske løsningen innebærer at det skal bygges moloer rundt vraket slik at det blir som en tørrdokk der skipet ligger.
Moloen beskytter mot vær og vind og fjerning av vraket kan dermed skje ved å kutte det opp i mindre deler og frakte det bort for gjenvinning.
Kontrakten mellom AF Decom Onshore og Kystverket gjelder alt fra kartlegging av materialer og miljøfarlige stoffer, til sanering og gjenvinning av fartøyet.
Slet seg i 1994
Kystverket fikk seks tilbud om å heve og fjerne vraket av den halvt nedsunkne krysseren. Den har ligget utenfor Sørøya i Finnmark siden julaften for 15 år siden.
AF-gruppens datterselskap for fjerning av plattformer og riveoppdrag, AF Decom, vant anbudet med en pris på 228,9 millioner kroner.
Arbeidet starter opp på slutten av sommeren og skal være ferdig i 2011, skriver AF Gruppen og Kystverket i en pressemelding.