- Samfunnet kan spare store ressurser på at entreprenørene kommer tidligere inn i prosjektene og får et større totalansvar enn i dag, sier konsernsjef Arne Giske i Veidekke, som har invitert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og tidligere samferdselsminister Marit Arnstad til debatt i dag.
Kan redusere byggetiden med to år
- Når et vegprosjekt er ferdig regulert, tar det ofte flere år før byggearbeidene kommer i gang. Dersom en entreprenør får totalansvar for et prosjekt, kan byggetiden reduseres med opptil to år ved at detaljplanlegging og bygging kan gjøres parallelt.
![Xometry](https://images.gfx.no/80x/2852/2852686/xometry%2520logo%2520slogan%2520blue.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy229,cw1999,ch666,2000x/2870/2870873/image1.png)
I tillegg spares store ressurser ved at Statens vegvesen da kan stille krav til vegens funksjon og kapasitet - og slipper å kontrollere i detalj hvor mye stein og grus og hvor mange meter asfalt som legges, sier konsernsjef Arne Giske.
"Betydelige gevinster"
I en rapport som Oslo Economics har utarbeidet for Vegdekke konkluderes det med at bruk av totalentrepriser kan spare betydelige gevinster for samfunnet, gitt at forutsetningene for denne utbyggingsformen er på plass.
- Statens vegvesen kan frigjøre ressurser internt, byggetiden kan reduseres og det kan bli langt færre tvister mellom byggherre og entreprenører, sier økonom Eirik Nøren Stenersen i Oslo Economics.