Det var Frende som forsikret bilen som utløste brannen 7. januar, en Opel Zafira 2005-modell. Teknisk Ukeblad har blant annet tidligere dokumentert at anlegget manglet røykvarslere, og at det tok 20 minutter for brannmannskapet å ankomme flyplassen.
Frende bekrefter til Stavanger Aftenblad at det skal betale ut summen til bileierne, men at bileierne ikke får dekket hele kravet. Grunnen er at kravet er mye høyere enn 10 millioner, som er den øvre grensen som er satt i bilansvarsloven.
– Kravene beløper seg til mellom 15 og 20 millioner kroner. Vi er ikke helt i mål med den eksakte fordelingen mellom bileierne, men vil starte utbetalingene om kort tid, sier fagsjef Roger Ytre-Hauge i Frende.
Skadene etter brannen er på flere hundre millioner kroner. Forsikringsselskapet kan likevel ikke pålegges å betale mer enn 10 millioner kroner totalt, ifølge bilansvarsloven. Restbeløpet må forsikringsselskapene til de andre bileierne dekke.
Avinor får som eier av parkeringshuset heller ikke dekket noe av tapet fra Frende. Avinor er forsikret gjennom i If. TU fortalte tidligere denne uka at Avinor vraket to tilbud om å bygge den nyeste delen av parkeringshuset i betong, og i stedet valgte stål. Det var denne ståldelen som kollapset i brannen.
Det jobbes fremdeles med å hente ut biler fra det brannrammede parkeringshuset.
Gnister fra slipetog startet trolig brannen på Bergensbanen