Lucid Air er en av mange utfordrere til Tesla. Nå melder selskapet at deres første modell, Lucid Air, skal lanseres 9. september.
Bilen har vært kjent i flere år, men nå nærmer produksjonsutgaven seg. Bilen får en rekkevidde på 832 kilometer på en opplading. Dette etter den amerikanske EPA-kjøresyklusen. Lucid Air skal med dette bli elbilen med lengst rekkevidde.
Det er ikke bare et stort batteri som gir lang rekkevidde. Også drivlinje og batteriarkitekturen skal bidra til spesielt god energieffektivitet. Dette er utviklet av Lucid selv, hevdes det.
Lucid har, via sin teknologiavdeling Atieva, siden 2018 levert batterier til bilene i Formel E-serien. Det er denne teknologien de har tatt videre til sin personbil. Batteriet er et 900 volt-system, men ytterligere spesifikasjoner er ikke kjent.
«Oppsiktsvekkende» hvor lang tid det tar å bytte musikk på skjerm
En bedre Model S
Lucid-sjef Peter Rawlinson var i sin tid sjefingeniør hos Telsa, og var med på å realisere Tesla Model S. Han har senere sagt at Lucid Air er en bil som fikser feilene med Model S.
Lucid Motors het tidligere Atieva, og endret navn i 2016. Selskapet ble grunnlagt i 2007, og jobbet den gangen med å utvikle elbilbatterier og elektriske drivlinjer på vegne av andre bilprodusenter.
I 2016 viste de for første gang frem sin teknologi, ved å utstyre en Mercedes varebil med sin egenutviklede drivlinje. Demonstrasjonsplattformen ble kalt «Edna», og kunne nå 100 kilometer i timen på 3,1 sekunder.
Lucid Air skal kunne nå 100 kilometer i timen på under 2,5 sekunder, og ha en toppfart på over 320 kilometer i timen.
Bilen er allerede mulig å forhåndsbestille i Norge, mot et reservasjonsbeløp på 8900 kroner. Det er ikke kjent når bilen vil leveres i Norge, eller hva prisen blir.
Hurtigladerne mangler fortsatt kortterminal – han tror kundene helst vil bruke app