Den amerikanske elbiloppstarten Lucid Motors presenterte onsdag denne uken sine resultater for andre kvartal i år. Det var ikke lystige nyheter for investorene.
Produsentens mål om å produsere 20.000 eksemplarer av luksusbilen Lucid Air i 2022 er kraftig redusert, til 6000–7000 biler, melder produsenten. Dette kommer etter at de tidligere i år nedjusterte målet til 12.000–14.000 eksemplarer i 2022.
Selskapets leder Peter Rawlinson skylder på flaskehalser i leverandørkjeden og logistikken. Disse flaskehalsene skal være identifisert, og selskapet jobber med å løse dem. Ett av tiltakene skal være at Lucid tar kontroll over logistikken sin selv.
Vanskelig dele-logistikk
Han kaller andre kvartal utfordrende, og sier at logisitkkutfordringene har gjort det vanskelig å få opp produksjonshastigheten. Han forklarer at de har problemer med å få riktige deler på riktig sted i produksjonen til rett tid.
I tillegg har de hatt to og en halv uke med produksjonsstans i løpet av andre kvartal.
Lucid meldte for øvrig at de har ansatt en ny operasjonssjef med bakgrunn fra Stellantis. Steven David skal lede selskapets logistikk, produksjon og kvalitetskontroll.
![Peter Rawlinson, administrerende direktør i Lucid Motors. <i>Foto: Lucid Motors</i>](https://images.gfx.no/780x/2735/2735452/CEO_CTO_Peter_Rawlinson.jpg)
Holder igjen biler på grunn av kvalitetsproblemer
De leverte 679 biler til kunder i løpet av kvartalet, en oppgang fra kvartalet før, da de leverte 360 biler. I første halvår produserte de til sammen 1405 biler. De har dermed produsert 366 flere biler enn de har levert.
Forklaringen er at noen av bilene er ferdigproduserte og klarte til å leveres til kunder, mens andre biler holdes tilbake for å løse kvalitetsproblemer før de kan leveres. Rawlinson påpeker at kvalitet er svært viktig for en bil i luksussegmentet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Lucid har så langt i år i snitt produsert 234 biler i måneden. Dersom de skal nå målet om 6000–7000 biler for året, må dette tre- til firedobles til 765–932 biler i måneden i snitt for resten av året.
Rawlinson påpeker at Lucid Air har over 37.000 reservasjoner, som er 7000 flere enn i første kvartal. Det viser ifølge Lucid-sjefen at det er sterk etterspørsel etter bilen deres.
Kommer til Norge?
Lucid Motors presenterte sin modell Air i 2016. Den gangen var planen at de første bilene skulle produseres fra slutten av 2018. De lanserte produksjonsutgaven av bilen først i september 2021.
Tidligere i år meldte Lucid at de vil begynne å levere Air i Europa i år. De åpnet sin første europeiske butikk i München i mai. Ifølge Lucids nettsider produserer de et svært begrenset antall biler for Europa, og disse skal kun leveres i Tyskland, Nederland, Sveits og Norge.
Hvorvidt det faktisk blir noen leveringer her i år etter at produksjonsmålet ble redusert nok en gang gjenstår å se.
![Da denne Volvoen rullet ut fra Torslanda fabrikken, var det siste gang bilmerket laget en dieselbil. Volvos strategi har gjort at de sannsynligvis allerede i dag har lavere CO2-utslipp enn kravet neste år.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834483/155259_Pre-production_of_the_all-new_Volvo_XC90_in_Torslanda.jpg)
Volvo har allerede klart utslippskrav