Luftambulansen har tidvis svært krevende luftoperasjoner over hele Norge, både på grunn av hardt klima og røft terreng. Ikke minst er det ofte utfordrende å oppdage kraftledninger og andre lufthindringer.
De har ikke alltid vært skikkelig merket på kartet, og kan være svært vanskelige å oppdage fra lufta - spesielt i dårlig vær.
Flere ulykker
Gjennom årene har slike lufthindringer ført til flere ulykker i tjenesten, sist med fatalt utfall ved Sollihøgda i 2014. Helikopteret traff en kraftledning, og to personer omkom i havariet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Havarirapporten slo fast at kraftledningene var nesten umulige å se fra lufta. Derfor har det vært prioritert å skaffe bedre oversikt over slike hindringer, både i simulator og kartgrunnlag.
Nå kan piloter og redningsmenn i norske ambulansehelikoptre for første gang trene i en simulator som ligner på deres daglige arbeidsmiljø. Ikke bare er den nyutviklede simulatoren i Stavanger spesialtilpasset Luftambulansetjenestens Airbus H135T3 og H145T2-helikoptre - den bruker også en ny og svært omfattende terrengmodell av Norge.
Terrenget i 3D
Det er Kartverket som leverer terrengmodellene i 3D, som blant annet er bygget på nye høydedata fra laserskanninger.
![SIMULATOR: Slik ser simulatoren ut fra utsiden. Her fra åpningen. <i>Foto: Kartverket</i>](https://images.gfx.no/290x/2354/2354661/20181010_PAB_8365.jpg)
Kartdata fra hele landet leveres fortløpende til simulatoren etter hvert som de er tilgjengelig. Luftambulansetjenesten har aldri tidligere hatt slike terrengmodeller tilgjengelig i simulator.
De nye terrengmodellene har med kraftledninger og andre menneskeskapte hindre i kartgrunnlaget.
– Å kunne trene på og simulere krevende oppdrag i de områdene av landet mannskapene flyr i til daglig, er det viktigste enkelttiltaket for økt sikkerhet i vår tjeneste, sier Roy Inge Jenssen, operativ rådgiver i Luftambulansetjenesten HF.
Helseforetaket har det øverste operative ansvaret for all luftambulanse i Norge.
Simulatoren i Stavanger er utviklet av Reiser Simulation and Training sammen med Norsk Luftambulanse AS. Den skal være identisk med tjenestens 15 Airbus-helikoptre, både når det gjelder instrumenter, navigasjon og sikkerhetssystemer.
![AVANSERT: Både simulatoren og kartgrunnlaget skal være helt i verdensklasse. <i>Foto: Kartverket</i>](https://images.gfx.no/580x/2354/2354660/20181010_PAB_8416.jpg)