Luftambulansen har tidvis svært krevende luftoperasjoner over hele Norge, både på grunn av hardt klima og røft terreng. Ikke minst er det ofte utfordrende å oppdage kraftledninger og andre lufthindringer.
De har ikke alltid vært skikkelig merket på kartet, og kan være svært vanskelige å oppdage fra lufta - spesielt i dårlig vær.
Flere ulykker
Gjennom årene har slike lufthindringer ført til flere ulykker i tjenesten, sist med fatalt utfall ved Sollihøgda i 2014. Helikopteret traff en kraftledning, og to personer omkom i havariet.


Havarirapporten slo fast at kraftledningene var nesten umulige å se fra lufta. Derfor har det vært prioritert å skaffe bedre oversikt over slike hindringer, både i simulator og kartgrunnlag.
Nå kan piloter og redningsmenn i norske ambulansehelikoptre for første gang trene i en simulator som ligner på deres daglige arbeidsmiljø. Ikke bare er den nyutviklede simulatoren i Stavanger spesialtilpasset Luftambulansetjenestens Airbus H135T3 og H145T2-helikoptre - den bruker også en ny og svært omfattende terrengmodell av Norge.
Terrenget i 3D
Det er Kartverket som leverer terrengmodellene i 3D, som blant annet er bygget på nye høydedata fra laserskanninger.

Kartdata fra hele landet leveres fortløpende til simulatoren etter hvert som de er tilgjengelig. Luftambulansetjenesten har aldri tidligere hatt slike terrengmodeller tilgjengelig i simulator.
De nye terrengmodellene har med kraftledninger og andre menneskeskapte hindre i kartgrunnlaget.
– Å kunne trene på og simulere krevende oppdrag i de områdene av landet mannskapene flyr i til daglig, er det viktigste enkelttiltaket for økt sikkerhet i vår tjeneste, sier Roy Inge Jenssen, operativ rådgiver i Luftambulansetjenesten HF.
Helseforetaket har det øverste operative ansvaret for all luftambulanse i Norge.
Simulatoren i Stavanger er utviklet av Reiser Simulation and Training sammen med Norsk Luftambulanse AS. Den skal være identisk med tjenestens 15 Airbus-helikoptre, både når det gjelder instrumenter, navigasjon og sikkerhetssystemer.
