IT

Luftambulansens nye simulator viser alle kjente lufthindringer i 3D

Skal gi sikrere operasjoner i hele landet.

NY SIMULATOR: Luftambulansetjenestens nye simulator er spesialtilpasset både egne helikoptre og norsk terreng.
NY SIMULATOR: Luftambulansetjenestens nye simulator er spesialtilpasset både egne helikoptre og norsk terreng. Foto: Luftambulansetjenesten HF
Eirik Helland UrkeEirik Helland UrkeKI-ansvarlig
21. okt. 2018 - 16:24

Luftambulansen har tidvis svært krevende luftoperasjoner over hele Norge, både på grunn av hardt klima og røft terreng. Ikke minst er det ofte utfordrende å oppdage kraftledninger og andre lufthindringer.

De har ikke alltid vært skikkelig merket på kartet, og kan være svært vanskelige å oppdage fra lufta - spesielt i dårlig vær. 

Flere ulykker

Gjennom årene har slike lufthindringer ført til flere ulykker i tjenesten, sist med fatalt utfall ved Sollihøgda i 2014. Helikopteret traff en kraftledning, og to personer omkom i havariet.

Havarirapporten slo fast at kraftledningene var nesten umulige å se fra lufta. Derfor har det vært prioritert å skaffe bedre oversikt over slike hindringer, både i simulator og kartgrunnlag.

Nå kan piloter og redningsmenn i norske ambulansehelikoptre for første gang trene i en simulator som ligner på deres daglige arbeidsmiljø. Ikke bare er den nyutviklede simulatoren i Stavanger spesialtilpasset Luftambulansetjenestens Airbus H135T3 og H145T2-helikoptre - den bruker også en ny og svært omfattende terrengmodell av Norge. 

Terrenget i 3D

Det er Kartverket som leverer terrengmodellene i 3D, som blant annet er bygget på nye høydedata fra laserskanninger.

SIMULATOR: Slik ser simulatoren ut fra utsiden. Her fra åpningen. <i>Foto:   Kartverket</i>
SIMULATOR: Slik ser simulatoren ut fra utsiden. Her fra åpningen. Foto:   Kartverket

Kartdata fra hele landet leveres fortløpende til simulatoren etter hvert som de er tilgjengelig. Luftambulansetjenesten har aldri tidligere hatt slike terrengmodeller tilgjengelig i simulator.

De nye terrengmodellene har med kraftledninger og andre menneskeskapte hindre i kartgrunnlaget.

– Å kunne trene på og simulere krevende oppdrag i de områdene av landet mannskapene flyr i til daglig, er det viktigste enkelttiltaket for økt sikkerhet i vår tjeneste, sier Roy Inge Jenssen, operativ rådgiver i Luftambulansetjenesten HF.

Helseforetaket har det øverste operative ansvaret for all luftambulanse i Norge.

Simulatoren i Stavanger er utviklet av Reiser Simulation and Training sammen med Norsk Luftambulanse AS. Den skal være identisk med tjenestens 15 Airbus-helikoptre, både når det gjelder instrumenter, navigasjon og sikkerhetssystemer.

AVANSERT: Både simulatoren og kartgrunnlaget skal være helt i verdensklasse. <i>Foto:   Kartverket</i>
AVANSERT: Både simulatoren og kartgrunnlaget skal være helt i verdensklasse. Foto:   Kartverket
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.