ELEKTRISK

Lure-Leaf sladrer om store nyheter

Dette skallet skjuler gode nyheter for norske elbilister.

Den som tror at dette er en vanlig, halvtrøtt Nissan Leaf, må tro om igjen.
Den som tror at dette er en vanlig, halvtrøtt Nissan Leaf, må tro om igjen. Foto: Nissan
28. okt. 2019 - 19:00

Du trenger kanskje ikke rulle ut soveposen foran Nissan-forhandleren helt ennå. Men det som på bildene kan se ut som en vanlig, søvnig Nissan Leaf, er i virkeligheten et forvarsel om at Nissan er i ferd med å rulle ut en elektrisk storsatsing som kommer til å  glede mang en nordmann. 

Ekstra stor skjerm med 4WD-info sladrer om at dette ikke er en standard Leaf. <i>Foto:  Nissan</i>
Ekstra stor skjerm med 4WD-info sladrer om at dette ikke er en standard Leaf. Foto:  Nissan

Det er kanskje upresist å påstå at alle er ellevilt begeistret for utseendet på Leaf, uansett om man snakker om første eller andre generasjon. Men teknisk sett er det ikke mye vondt om å si om bilen. Siden de første bilene kom til Norge i 2011, har Leaf rett og slett vist seg å være gode biler, som i høyeste grad har vært med på å elektrifisere den norske bilparken. 

Konseptbilen Ariya er tenkt som firehjulstrekker. Akkurat som lure-Leafen. <i>Foto:  Nissan</i>
Konseptbilen Ariya er tenkt som firehjulstrekker. Akkurat som lure-Leafen. Foto:  Nissan

På Tokyo Motor Show viste Nissan nylig frem Ariya, en konseptbil som skal vise hvor veien for bilprodusentens nye designretning. I tillegg til en makeover som nok vil glede mange, er Nissan i full gang med å gjøre elbilene sine både sprekere, morsommere og mer hyttevennlige. 

680 newtonmeter 

Bilen på bildene er det man gjerne kaller development mule, og den Leaf-baserte utviklingsbilen skjuler noe som nordmenn elsker høyere enn selv bunad og melkesjokolade: firehjulstrekk.

Bilen har elmotor både foran og bak. Sportsbilnerder vil også se at bilen er utstyrt med TE37-felger, som ofte brukes på japanske sportsbiler. Det er neppe tilfeldig: Lure-Leafen har atskillig mer underholdende spesifikasjoner enn bilene titusenvis av nordmenn kanskje kjører i dag - vi snakker om rundt 305 hestekrefter og 680 newtonmeter. Bilen skal også være utstyrt med en ny type motorstyring som skal gi rask, men “uvanlig myk” akselerasjon. 

Fleksible løsninger gjør det mulig for forbrukerne å bruke strøm når det er mest gunstig for nettet og dermed rimeligst. Med dagens strømpriser er det veldig mange som vil spare på dette, skriver innleggsforfatterne.
Les også

Med dagens strømpriser er det veldig mange som vil spare på dette

 

- Som nye sportsbiler

- Snart kommer Nissan til å lansere neste generasjons elbil, og den kommer til å være et sant gjennombrudd, sier Takao Asami, en av de høye herrer i Nissans research-avdeling i en pressemelding

Den nylig viste konseptbilen Ariya viser vei for fremtidige Nissan-design. <i>Foto:  Nissan</i>
Den nylig viste konseptbilen Ariya viser vei for fremtidige Nissan-design. Foto:  Nissan

Ifølge Asami er det snakk om “et stort sprang i akselerasjon, kjøreegenskaper og bremsekraft, på linje med nye sportsbiler”. 

Batterikapasitet, rekkevidde og slike detaljer er selvsagt ennå ikke kjent, ei heller hvor teknologien skal brukes. Men det skulle ikke overraske veldig hvis det finnes en kobling mellom oppgradert teknologi og Ariya, som Nissan nylig viste frem... 

Konseptbilen Ariya har et minimalistisk og moderne interiør. <i>Foto:  Nissan</i>
Konseptbilen Ariya har et minimalistisk og moderne interiør. Foto:  Nissan

 

Det var om bord i et slikt Airbus A320-fly fra Wizz Air at en mobiltelefon tok fyr i juni 2022.
Les også

Advarer etter mobilbrann på fly

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.