Gjennom virksomheten til Napster har mp3-formatet fått stor oppmerksomhet i media. Napster er selskapet som har gjort tusenvis av musikkfiler tilgjengelig på Internett uten at opphavsmennene får sine rettmessige penger.
Formatet er først og fremst utviklet for radioprodusenter og brukes profesjonelt i Norge av folk som jobber i og mot radiostasjonene. Marius Skogsrud er produsent hos Media FX, som lager reklameinnslag og lydkulisser (jingels) for de største radiokanalene. Selskapet er blant de største profesjonelle brukerne av det nye lydformatet.
Raskere og billigere
– Den store fordelen med mp3 er at vi kan sende raskere og billigere over til kundene når vi er ferdige. De komprimerte lydfilene lar seg sende over nettet til kundene over hele landet på noen minutter, og lydkvaliteten er så nært FM-stereo at det ikke utgjør noen forskjell i praksis. Før måtte vi sende tape med dyre bud, og det tok adskillig lenger tid.
Skogsrud er imidlertid ikke helt fornøyd med resultatet på produktet – selve lyden: – Det oppstår en viss feil i diskantområdet som ikke lar seg fjerne. Jeg veit ikke om det er en forvrenging, men det låter som en slags «sissling» – selv ved den høyeste bitraten.
Også programvareleverandørene bør skjerpe seg: – Det er stor forskjell på leverandørene. Selv ikke de aller beste er bedre enn hva jeg vil karakterisere som semiprofesjonelle. MP3 oppfattes kort sagt hos de profesjonelle som et lite profesjonelt alternativ, de store fordelene til tross.
Ikke problem
– Jeg er ikke enig i at uprofesjonelle leverandører er et problem, sier musikeren Brynjuf Blix til Teknisk Ukeblad. Han har mange års erfaring med tekniske nyvinninger innen lyd og er en teknikkguru i musikkbransjen.
– Dette er et spørsmål om komprimeringsalgoritmer som fungerer godt eller mindre godt. Jeg mener fremdeles at instituttet i Fraunhofer, som «oppfant» mp3, sitter på den beste metoden. Den er ikke raskest, men det låter best. Og så lenge koding og pakking fungerer og låter bra, skjønner jeg ikke at det er noe stort problem om leverandørene framstår som profesjonelle eller uprofesjonelle. Det leverandørene eventuelt kan kritiseres for, er at de fleste er dårlige til å levere komplette systemløsninger.
Blix har også en forklaring på problemet i diskanten: – Dette er ikke en egentlig forvrenging i tradisjonell forstand, der et originalsignal genererer uønskede overharmoniske. Det som skjer er at det oppstår en pumpeeffekt, der visse frekvenser komprimeres og dekomprimeres under dekoding. Dette oppfattes best i de høyere frekvensområdene, og vår hørsel kan oppfatte det som støy. Men: Hørselen er subjektiv, og for de aller fleste gir mp3-filene god nok lydkvalitet. Særlig over radio, som mp3 tross alt ble utviklet for i sin tid.
Blix antar at videreutviklingen etter mp3-formatet kommer til å dreie seg om høyere komprimering og mindre filstørrelser med samme lydkvalitet, eller enda bedre.