Lyd som underholdning har vært en stor industri i over hundre år, men etter krigen økte tempoet med utvikling av elektronikken og av LP-platen. Folk kunne kjøpe albumer og ha lyd hjemme omtrent som bøker i hylla i stua.
Det var ikke bare stua som ble fylt av lyd. Vi fikk bærbar lyd også, da Sony introduserte Walkman i 1979. Kassett-båndet revolusjonerte lyden både i biler og i lomma.
På starten av 80-tallet ble lyden tilgjengelig digitalt for forbrukere gjennom CD-en, og nok en revolusjon var i gang. Planen var å oppgradere den digitale lyden med en ny generasjon CD-er til å bli enda bedre, men det sporet av i en formatkrig.
I stedet fikk vi MP3-formatet med komprimert lyd som hadde mye dårligere lydkvalitet, men var uovertruffent praktisk. Og lyden kunne lett formidles over selv datidens trege internettforbindelser. Piratkopiering ble et kjempeproblem.
Det ryddet Apple opp i ved å etablere Itunes og lansere Ipod, hvor de solgte musikk og gjorde lagring og avspilling veldig enkel. Senere kom Spotify og revolusjonerte modellen nok en gang.
Oppå det hele har vi fått en rivende utvikling av utstyr for avspilling. Sonos har ledet veien i boligen og en rekke selskaper slåss om markedet for hodetelefoner, øreplugger, høyttalere og annet lydutstyr. Om man ikke viste bedre, kunne det se ut som denne stigen kom til å nå himmelen.
Til å snakke om lyd i dagens podkast har vi fått med oss Harmans kategoridirektør for hodetelefoner og bærbar lyd, nordmannen Mikael Herje.
– Jeg har to døtre. Å snakke om album – da ser de rare ut. Og lineær TV er straff, er blant det han forteller oss.
Teknisk sett: Moberg & Valmot
Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett.
Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.