Da Ericsson la ned sin mobiltelefonvirksomhet i Grimstad for fire år siden, sto mange ingeniører på bar bakke og måtte finne på noe nytt.
Mange gode initiativer ble tatt, og det har resultert i flere nye bedrifter.
Maritime Communications Partner AS (MCP) er en av de mest vellykkede oppstartsbedriftene fra den gangen. Bedriften har i dag 32 ansatte, hvorav ca. tre fjerdedeler kommer fra Ericsson.
Kompetanse og idé
Kompetansen hos gründerne var det ikke noe i veien med. De hadde dessuten en idé og så et klart behov innen et definert nisjeområde; nemlig mulighet for å bruke mobiltelefonen også om bord i skip uansett hvor de måtte befinne seg.
– Det er til enhver tid mange mennesker på sjøen. De er vant til å benytte mobiltelefonen. Vi så et klart markedspotensial og satte i gang, sier markedsdirektør Alf S. Aanonsen, en av selskapets gründere.
Dekningen foregår via satellitt. VSAT-teknologi benyttes i dag, men Aanonsen forteller at man også ser på løsninger for Inmarsat-satellitter. MCP bygger også systemer både for GSM- og CDMA-mobiltelefoner.
Egen operatør
– Vi er en av ganske få operatører som satser på begge disse teknologiene, sier Aanonsen. MCP er nemlig ikke bare en teknologibedrift, men også mobiloperatør.
MCP har sine mobilsystemer i drift i 11 skip hos rederier som Stena Line, DFDS og Fjordline. I tillegg kommer et engelsk rederi som Aanonsen foreløpig ikke kan si navnet på. All kommunikasjonen kontrolleres her i Grimstad via jordstasjonen på Eik i Rogaland.
– Vi har inngått ikke mindre en 121 roamingavtaler på 11 måneder, sier en fornøyd Aanonsen.
Tunge investorer
Det er først siste året at utviklingen i bedriften har skutt fart. Det er nemlig tung teknologiutvikling og komplisert teknologi som ligger bak MCP-konseptet. Og slik utvikling koster penger. I en emisjon i fjor vår ble det imidlertid hentet inn 38 millioner kroner. Telenor gikk tungt inn med en tredjedel av aksjene i selskapet.
Dermed har de i dag også finansielle muskler til å gå inn i USA-markedet. Der ligger også noe av forklaringen på at man også tilbyr CDMA-teknologi.
– Vi er nå i ferd med å etablere et eget kontor i Miami. Dette er viktig for å få et ben innenfor i det store amerikanske cruisemarkedet, sier Aanonsen.
Han lar det også skinne gjennom at konseptet kan brukes i andre markeder og til andre tjenester enn ferje- og cruisemarkedet.
– Ett eksempel kan være overvåking av containere, med hensyn på temperatur og fuktighet, men også om uvedkommende har vært inne i dem. Dersom vi får gjennomslag for slike nye tjenester, vil vi fort kunne ekspandere mye og raskt. En første pekepinn får vi til høsten, sier Aanonsen uten å spesifisere nærmere.