MOTOR

Lysende bilteknologi

Truls Tunmo
10. des. 2008 - 07:06

Light-emitting diode (LED) er langt mer enn bare lys – teknologien bidrar ikke bare til redusert energiforbruk og CO2-utslipp, men åpner dessuten for helt nye designmuligheter.



Mange års utvikling

Audis mangeårige satsing på LED-teknologi begynner å gi klare resultater.

Rent utseendemessig legger du umiddelbart merke til det – stadig flere Audi-modeller gjenkjennes nå av de karakteristiske og lyssterke LED-lysene, for eksempel i form av lysstripene som utgjør kjørelyset på nye Audi A4 og Audi A5.

Denne kompakte og effektive lysteknologien bidrar dessuten til å sette individuelle designmuligheter på dagsorden på en helt annen måte enn det som har vært mulig til nå.





Ørsmå lysdioder

Et moderne LED-lys består av ørsmå lysdioder som produserer et lys som overgår både tradisjonelle halogen-lyspærer og xenon-lys.

Fordi lyset produseres av ørsmå enheter, får også designerne en helt annen frihet når det gjelder utformingen av lysfunksjonene i nye biler.

Rent fysisk sparer ingeniørene altså mye plass på å benytte LED-teknologien, men vel så viktig er kanskje den store reduksjonen av energiforbruket som teknologien også innebærer.



Lavere energiforbruk

Fordelene ved LED-teknologien stopper ikke med det. Lysdiodene, som gjør om elektrisiteten til lys, er dessuten fire ganger mer energieffektiv enn halogen-basert belysning.

Mens de konvensjonelle lyspærene som benyttes i nærlyset, baklyset og skiltbelysningen til én enkelt bil legger beslag på 200 watt strøm, klarer de LED-baserte kjørelysene i Audi A4 til sammenligning seg med bare 15 watt strøm.

Redusert strømbehov betyr i sin tur en drivstoffbesparelse på 0,2 liter drivstoff per 100 km og et redusert CO2-utslipp på 4 gram per kjørte kilometer.



Sterkere enn xenon

En annen stor fordel er lysstyrken.

Mens en ordinær husholdningslyspære genererer et sted mellom 20 og 25 lumens per watt, vil neste generasjon LED-lys som kommer på markedet neste år produsere hele 100 lumens per watt – mer enn de rundt 80 lumens per watt som dagens xenon-lys skaper.



Levetid

Teknologien har dessuten en stor styrke i form av en praktisk talt ubegrenset livstid, i tillegg til en reaksjonsevne som er ti ganger hurtigere enn tradisjonelle lyspærer.

Audis ingeniører var raskt ute med å ta i bruk den nye lysteknologien. Førstemann ut var konseptmodellen Pikes Peak, nå kjent som Audi Q7, som for fem år siden ble utstyrt med revolusjonerende, LED-baserte tåkelys.

Like etterpå fulgte Audi A8, verdens første serieproduserte bil med LED-baserte kjørelys.



Design

Også i naturen finner Audi inspirasjon til design: På Audi R8 minner de LED-baserte kjørelysene om en okse som angriper med full hastighet, sier seniordesigner André Georgi i Audis avdeling for design av lyssystemer.

Baklyktene på Audi A1 Sportback konseptet, som nylig ble vist i Paris, er inspirert av mønsteret man finner i vingene på en øyestikker. Ikke bare designet, men faktisk hele lyktekonstruksjonen er bygget på strukturen man finner i vingene, sier André Georgi videre.



Sikkerhet

Morgendagens Audi-modeller vil dessuten avdekke nye og intelligente måter å benytte det elektronisk kontrollerte lyset på.

Audis utviklere er overbevist om at fremtidige lysgenerasjoner fortløpende blant annet vil kunne tilpasses de rådende værforhold, bilens hastighet, avstanden mellom biler og potensielt farlige objekter.

I dag er xenon- og LED-teknologien rundt fire ganger mer effektiv enn halogenbelysning. I 2018 regner man med at LED-teknologien vil være omtrent 8 ganger mer effektiv.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.