Bergen: Naxys representerer helt nye robuste teknologier for å overvåke utstyr under vann.
Basis er kunnskap fra utvikling av militært overvåkingsutstyr fra den kalde krigens dager.
Sammen med fire andre startet Jens Abrahamsen bedriften i 1999.
De kom fra høyteknologimiljøet Geco Defence, hvor de arbeidet med mineleting og overvåking av skipstrafikken fra undervannssensorer.
Tanken var å utnytte kunnskapen i nye sensorer for forskjellige oppgaver, både sivile og militære, under vann.
Den første tiden måtte bedriften livnære seg med konsulentoppdrag, parallelt med at de utviklet egne instrumenter. Det var smalhans.
– Den første jobben vi fikk ble behørig feiret med en pakke kjeks og en kopp kaffe, forteller Abrahamsen.
Troll Pilot
Den første kunden var Forsvarets Forskningsinstitutt, avdeling for Maritime systemer i Horten.
Sammen med FFI var oppgaven å utvikle instrumenteringssystemer, lyttekabler, for ubåter. Dette gav nok inntekter til å kunne drive bedriften.
I samme tidsrom arbeidet Hydro med Troll Pilot.
De hadde behov for å finne lekkasjedetektorer til anlegget som var verdens første undervanns prosessanlegg for olje og gass.
I 2001 fikk Naxys kontrakten med Hydro. Prosjektet ble delvis finansiert gjennom Demo 2000-midler.
Systemet baserer seg på en aktiv og passiv sonar. Den passive sonaren lytter etter høyfrekvent lyd som oppstår ved lekkasje sideveis og under nivået den er montert. Den aktive delen peker mot havoverflaten for å lytte etter ekko fra eventuelle bobler.
Sonaren kan koples til kontroll- og overvåkingssystemet for et produksjonanlegg på flere måter. Enten ved en CAN bustilknytning, via ethernett med IP-adresse eller over en internettprotokoll. Instrumentet kan også stå som en selvstendig enhet med akustisk tiknytning.
Tilsvarende enheter skal monteres på brønnrammene for Ormen Lange.
Tilstandsovervåking
Et stor utfordring for oljeselskapene er å overvåke tilstanden til undervannsanlegg. Særlig blir dette aktiuelt i forbindelse med undervannsprosessering, med både separatorer og tungt roterende maskineri på havbunnen.
Naxys har utviklet en løsning som er basert på akustikk samt bruk av elektromagnetiske sensorer.
– Lyden bærer meget godt under vann. Vi kan lytte på ventilstillinger, på motorer, lager i pumper etc. Det gjøres ved filtrering av signalene vi henter inn, forteller Abrahamsen. Systemet er prøvd ut påTroll Pilot.
Oppdaget tog
De største problemene med undervannsutrustning har vært med elektriske forbindelser. Naxys bruker meget følsomme elektromagnetiske sensorer for å oppdage jordingsfeil i et anlegg. Elektriske pulser bæres langt under vann og er derfor lett å oppdage. – Den sensoren vi bruker er opprinnelig utviklet for militære formål for å sjekke om det var et militært eller et sivilt fartøy som passerte, sier Abrahamsen. Det gjøres ved at sensoren plukker opp de induserte spenningene som genereres når propellbladene av alumium-bronselegeringer passerer skroget.
– Da vi testet sensoren langt ute i Hjeltefjorden, kunne vi se når togene kom og gikk inn ut av Ulrikstunnelen inne i Bergen. Så det er ytterst små krypstrømmer og spenningslekkasjer som blir detektert.
Undervannsmotor
En annen interessant enhet som utvikles hos Naxys er LACS (Low Frequency Acoustic Source). Det kan bli et alternativ til dagens pneumatiske seismiske kanoner. Opprinnelig er enheten som senkes ned i sjøen, utviklet for å etterligne skip under minesveiping, men forsøk har vist at lydbølgene som genereres også reflekterer forskjellige lag nedover i sjøbunnen. – Fordelen er at lydbølgene ikke er like skadelige for sjøpattedyr som fra tradisjonelle seismiske kanoner. Dessuten kan signalene styres meget nøyaktig og med stor repterbarhet , sier Abrahamsen.
Selve enheten er en spesialutviklet forbrenningsmotor som går på bensin. Motoren er konstruert etter samme prinsippet som Napier Deltic og Docksford skipsmotorer for mange år siden. Dvs. totaktsmotorer med motgående stempler i en sylinder. Naxys har patentert løsningen som gjør det mulig å styre bevegelsene til stemplene meget nøyaktig slik at de kan simulere forskjellige lyder, som å etterligne propellyd. Hver eneste kjøring og frekvensmønster styres svært nøyaktig.
Naxys bruker standardkomponenter fra bilindustrien til å styre motoren. Følsomme geofoner eller hydrofoner fanger opp lydbølgene som reflekteres fra havbunnen dersom LACS brukes til seismikk.
– Vi har prøvd å få seismikkselskaper og oljeselskaper til å teste ut enheten, men har blitt stoppet av at de ikke ønsker brennbare væsker, bensin, på dekk. Men det skulle vært uhyre interessant å se hvilke resultater vi får, sier Abrahamsen.