De lanserer et produkt der både brukere og forhandlere har deltatt fra første stund.
Gjøvikbedriften Topro har utviklet et såkalt gåbord, eller prekestol. Det skal brukes på sykehus og institusjoner til å trene opp nyopererte som ikke kan gå. Designansvarlig var Nicolay Knudtzon. Han er industridesigner hos VINN Design.
- Økt globalisering og konkurranse fra internasjonale aktører stiller stadig strengere krav til norske produsenter av ferdigvarer. Vi må ta utviklingen av nye produkter på alvor, sier han.
Tverrfaglig team
Med grundige markeds- og brukerstudier som basis, kan 75 prosent av prosjektene lykkes. Topro satte sammen et tverrfaglig utviklingsteam av interne produktutviklere og produktutviklere fra VINN Design, fysioterapeuter og forhandlere fra både Norge og Tyskland.
For å få en inngående forståelse for brukernes reelle behov, tilbrakte deler av prosjektteamet tre dager på tre forskjellige sykehus der de studerte bruken av gåbord. På denne måten fikk de oppleve i praksis de utfordringene pleiere og pasienter møter til daglig. Dessuten testet de ut konseptmodeller ved sykehusene for å få rask tilbakemelding på de ideene de hadde underveis i prosjektet. Dette førte i sin tur til nye ideer.
Innovativt produkt
Denne tilnærmingen bidro til å skape et unikt, differensiert produkt sammenlignet med europeiske konkurrenter. VINN Design foreslo å bruke aluminium og støpte plastdeler, istedenfor de tradisjonelle konstruksjonene av sveiste stålrør.
- Dette gåbordet er vesentlig mer brukervennlig og tryggere enn våre gamle gåbord, sier Parvitz Gholizad, fysioterapeut ved sykehuset Innlandet HF, Gjøvik. - Både veiledning, manøvrering og høydejustering kan nå foregå ved hjelp av bare én fysioterapeut, der vi tidligere hadde behov for to. Dette er viktig for sykehusene. I tillegg har produktet en langt høyere estetisk verdi enn konkurrerende produkter. Det kommer både pasienter og pleiere til gode.
Overveldende mottagelse
Tre fullt fungerende prototyper ble produsert på tre måneder for REHACare messen i Düsseldorf i oktober i fjor. Produktet fikk en meget god mottagelse på messen, og 200 gåbord ble umiddelbart bestilt.
- Så god respons og et så innovativt produkt, hadde vi ikke klart å oppnå uten å involvere de som virkelig er eksperter på gåbord, nemlig sluttbrukerne. Dette er måten å jobbe på hvis man skal skape unike og innovative produkter, mener Nicolay Knudtzon.