Strekningen ved Mjøneskleiva er 1 200 meter lang. Lav standard og mange uoversiktlige private avkjørsler er årsaken til at den trenger utbedring. Ved Kistrand fem kilometer lengre øst skal en 200 meter lang strekning utbedres.
Oppdraget omfatter mye sprenging. 36 000 kbm skal tas ut på den korte strekningen. Noe av sprengingen ble fullført for lenge siden. En del av jobben blir å utvide en skjæring som har ligget ubrukt siden 1964 (!). Kravene til vegbredde er vesentlig større nå enn den gangen. Den nye traséen skal ha plass til en 10 meter bred veg med midtfelt. Om vegen skal få denne oppmerkingen i første omgang, er ikke avgjort.
Da jobben ble utlyst, ba Vegvesenet om pris på to alternativer. Hvis det andre alternativet hadde blitt valgt, hadde den lengste strekningen blitt ca. 300 meter kortere. På forhånd hadde Vegvesenet bestemt at prisene skulle avgjøre valget. Prisnivået ble høyere enn ventet, men ikke for høyt til at man kunne velge det mest omfattende alternativet.
Arbeidet blir krevende. Trafikken på riksveg 80 skal hindres så lite som mulig, og entreprenøren må ta hensyn til jernbanen som går like ved vegen. I forbindelse med sprenging vil vegtrafikken bli stoppet. Utrykningskjøretøy og vare- og lastebiler vil kunne få SMS-meldinger før hver salve. Entreprenøren har ikke mye tid på seg. Hele strekningen skal være utbedret innen utgangen av september i år.
Entreprisen er den tredje i fase 1 av Vegpakke Salten, som omfatter fire prosjekter mellom Bodø og Fauske. Den fjerde entreprisen gjelder gang/sykkelveg langs riksveg 80 vest for Fauske. Den blir utlyst i løpet av året.