Pukken som er brukt på strekningen vil ikke klare å drenere vekk vannet, som vil føre til telehiv, forteller prosjektleder Elin Bustenes Amundsen.
– Vi fikk mistanke om det i høst. Prøver viser nå at det nedre forsterkningslaget ikke er tilfredsstillende i forhold til de krav Statens vegvesen har, sier hun til NRK.
Fare for telehiv
Statens vegvesen har selv konkludert med at fordstrekningsllaget ikke oppfyller kravene som er satt. Det skal være mer innslag av finstoffer som grus og subus enn kravene tillater, skriver Smaalenenes Avis. Uavhengige instanser skal ha bekreftet dette.
Dette fører til at steinlaget i verste fall ikke drenerer vann tilstrekkelig, hvilket fører til fare for telehiv. Og telehiv er vegesenets store mareritt. Forrige byggetrinn i Spydeberg fikk påvist telehivproblemer, som en av flere nye vegstrekninger på Østlandet.
Veidekke er allerede i gang med å fjerne et 40 centimeter tykt lag med stein av en fylling som er drøye 20 meter bred. Dette over en strekning på tre kilometer mellom Laugslet og Homstvet. Denne steinen må erstattes med ny tilkjørt maskinkult.
Les også: Finske veier tåler telehiv
To entrepriser
E18-strekningen Melleby-Momarken er delt opp i to entrepriser (kontrakter). Første entreprise er Momarken-Homstvet og den andre er Homstvet-Melleby.
Veidekke AS er ansvarlig entreprenør for den tre kilometer lange strekningen som nå bygges om, en jobb de fikk etter et bud på 268 mill. kr. NCC fikk oppdraget med andre del, etter et bud på 386,9 mill.kr.
Etter planen skal anlegget åpnes i 2014. Om denne ombyggingen vil bety forsinkelser, kan Statens vegvesen foreløpig ikke si noe om.
Les også:
Ingen norske veier bygges frostsikre