Entreprenøren Implenia Norge startet arbeidene med den 172 meter lange brua i 2016. Neste uke starter jobben med å flomsikre anlegget.
Om lag 100 meter av elvebredden inn mot Sellikdalen skal også flomsikres med ekstra plastring. Det er fordi strømmen i Lågen mellom Sellikdalen og Gomsrud terrasse er kraftigst på vestsiden av elven inn mot Sellikdalen.
– Vi er alt i gang med forberedende arbeider til flomsikringen, som etter planen vil startet et stykke ut i neste uke, forteller Andreas Nilsson Førde i Statens vegvesen i en pressemelding.
Han er kontrollingeniør på konstruksjoner på E134 Damåsen-Saggrenda.
Det kan bli snakk om å fylle ut så mye som rundt 1000 kubikk med forholdsvis store steinmasser langs elvebunnen og mot elvebredden.
Det har vært utfordrende grunnforhold i elva, noe som har gjort byggearbeidet på brua krevende.
Flomsikringsarbeidene ved Kongsberg bru vil trolig ta et par ukers tid. I Sellikdalen vurderer en også noe ekstra flomsikring av Sellikbekken. Blant annet kan det bli aktuelt å bygge noe mindre demninger langs nedre del av bekken for å hindre at flomvann tar seg inn i anleggsområdet.