Strekningen som skal utbedres ligger mellom Jaren og Lygna, hvor fylkesveg 180 møter riksveg 4. Dette er det første av tre delprosjekter i det store prosjektet Riksveg 4 Hadeland.
To tredjedeler av de 3,4 kilometrene får helt ny trasé. På resten av strekningen blir nåværende veg utvidet. Vegen går i stigning mot nord, det blir derfor sammenhengende forbikjøringsfelt i den retningen. Sørover blir det forbikjøringsfelt over en strekning på en kilometer. Det blir midtrekkverk hele vegen.
Et ønske om å få ned ulykkestallene har vært en viktig drivkraft bak vedtaket om å utbedre denne vegen. Riksveg 4 har høy andel av tungtrafikk, men de tunge kjøretøyene klarer ikke å holde særlig fart opp de lange stigningene. Dette har fått enkelte utålmodige bilister til å ta foreta farlige forbikjøringer.
Rambøll har stått for prosjekteringen. De totale omkostningene var opprinnelig beregnet til ca. 110 millioner kroner. Den endelige regningen kan bli litt lavere fordi kontraktsummen er lavere enn forutsatt.
Magne Sveens folk må fullføre jobben i løpet av juli neste år. Det er ingen delfrister. Vegvesenet stiller strenge krav til trafikkavviklingen. Vegen kan bare stenges i korte perioder i forbindelse med sprenging.
Det meste av den delen av nåværende riksveg 4 som ikke inngår i den nye vegen, vil inngå i en adkomstveg til et pukkverk. En liten del av gamlevegen får ingen funksjon. Her blir asfalt og pukk fjernet og terrenget planert til sitt opprinnelige nivå.
Det første delprosjektet går under betegnelsen Lygna sør. Det er mye mindre enn de to neste. De totale omkostningene for prosjektet Riksveg 4 Hadeland er beregnet til over to milliarder kroner. Det finansieres med bompenger og bevilgninger over statsbudsjettet.