-En rekke alvorlige hendinger har ført til mange langvarige stenginger på hovedvegsambandene både i Sør- og Nord Norge, både i vinter og tidligere. Dette er en uholdbar situasjon, både for trygghet, livskvalitet og framkommelighet, sier Åshild Kjelsnes, leder i Nasjonal rassikringsgruppe.
Den Nasjonale rassikringsgruppen har som målsetting at det offentlige vegnettet skal være sikret mot skred innen 2030. Det samme målet mener vi bør være styrende i ny NTP. De to nylige skredhendingene i Vaksdal på E16/Bergensbanen viser at dette er et tålmodig, og helt nødvendig mål.
I retningslinjene for ny NTP som ble sendt ut fra departementet 19. mai, er skredsikring nesten ikke nevnt. Vi mener at det ville vært naturlig å benytte muligheten og sette seg et konkret mål om å avskaffe skredfaren på alle kjente skredstrekninger og skredpunkt i løpet av den lange planperioden (12 år).
-De mange menneskene som bor rundt om i landet og lever med rasfare, har krav på handling og løsninger i kommende NTP-periode. Vi setter vår lit til at samferdselsministeren mener det samme, og ser med forventing fram til snarlig møte, sier Åshild Kjelsnes.