Under konferansen Subsea Valley nylig var det ingen tvil om at subsea-markedet er i ferd med å ta av.
Men oppturer gir alltid stor fallhøyde, og Rasmus Sunde understreket viktigheten av å holde kvaliteten oppe og kostnadene nede.
– Man må lære seg å si nei dersom man ikke er helt sikker på at man kan gjennomføre et prosjekt. De som ikke gjør det vil få det vondt. Markedet blir likevel så godt at det blir nok for alle, advarer direktør Rasmus Sunde i FMC Technologies.
– Vår ambisjon er å gjøre ting så sikkert som mulig, til best mulig kvalitet, levert på tid og kostnad. For å få til dette må vi få med oss våre leverandører på samme ambisjon, formanet Sunde.
Bakgrunn: Ingeniørmangel kan dempe subseaveksten
Må jobbe smartere
Kapasitetspresset merkes foreløpig ikke innen maskiner og fabrikker, men bransjen klarer ikke å skaffe nok ingeniører til å betjene markedet.
– Vi må jobbe smartere. Vi fokuserer veldig på sikkerhet og kvalitetskultur. Men vi må tørre å stille samme krav til kvalitet som vi gjør til sikkerhet. Man må heller gjøre et arbeid to ganger, enn å løse problemene når utstyret er ferdig levert, utgreier kommunikasjonssjef i FMC Technologies, Lars Ole Bjørnsrud.
Les også:
Satser stort på kontraktssamba
Et kulturarbeid må gjøres
For å levere kvalitetsprodukter, mener Bjørnsrud at kundene må stille tydeligere krav til hva som skal leveres.
– Her har ikke bransjen alltid vært like gode. Det er et kulturarbeid som må gjøres, og hele bransjen må representere de samme verdiene, sier Bjørnsrud.
Den forrige oppturen i olje- og gassnæringen i 2008 førte med seg en negativ trend hvor kvaliteten fallt, og prisene skøt i været. For selskaper som lever av teknologiutvikling, er det avgjørende at man klarer å holde kostnadene nede.
Les også:
Oljebransjen tømmer Norge for ingeniører
Brasil kan gi Norge flere oljeingeniører
Mål om havbunnsfabrikk
FMC Technologies har, ifølge Sunde, satt som mål å levere en komplett havbunnsfabrikk, inspirert av Statoils samme ambisjon.
– Vi må identifisere hvilke teknologigap som gjenstår for å klare dette. Vi mener vi skal få til dette innen 2020, men det krever et tett samarbeid med kunden, sier Sunde.
Det er allerede tatt viktige teknologifremskritt for å gjennomføre en komplett havbunnsutbygging. Tordis-utbyggingen hadde førstetrinns separasjon av olje og gass. Det er allerede gjennomført pumpesystemer som kan transportere væske over lange avstander, og nylig besluttet Statoil å gjennomføre sitt andre gasskompresjonsprosjekt.
– Det som gjenstår nå er andre stegs separasjon, som å rense hydrokarbonene og eksportere det til en tankbåt eller rørledning som går rett til markedet, og deretter transport og distibusjon av elektrisk kraft på havbunnen, noe flere selskaper jobber med. Derfor håper vi at de resterende teknologisprangene vil være på plass innen 2020, og at vi kan realisere havbunnsfabrikken, sier Sunde.
Les også:
– Gullfaks er ett steg på veien