Norske skipsverft klarer maksimalt å håndtere en ordreinngang på 12 milliarder kroner. I fjor var den katastrofalt lav.
Situasjonen er dramatisk for norske verft i januar 2004, ifølge formannen for Teknologibedriftenes Landsforenings avdeling for skipsbygging, Jon Lund.
Han håper at spesialmarkedet for norske verft - som er fiskefartøyer og offshoreanlegg, vil komme tilbake. Generelt sier verftsledere at det vil bli en reduksjon i antall driftsenheter i 2004.
Samlet ordreinngang for året i fjor ble 3 000 millioner kroner. Mye av det dårlige ordreinngangen for 2001, 2002 og 2003 skyldes at redere som ville utnytte den fordelaktige subsidieordningen før den ble forbudt av EU, plasserte oppdrag for til sammen 33 milliarder kroner i 2000. Det meste av dette er ferdig bygget, dermed må ansatte permitteres eller sies opp.
Staten kan i år gi verftsstøtte for bygging av utvalgte spesialskip. Problemet er at de typer skip som kan få støtte kun bygges ved et et par verftene.
- Situasjonen er ikke gunstig, men det var litt mer optimisme for slutten av året, har direktør Egil Holland i TBL Skip uttalt.
Samtidig er det stor irritasjon i TBL over samferdselsministeren, som i kommunevalgkampen sa at det skulle bygges fem nye gassferger for kystveisambandet. Dette utsettes og utsettes, fordi Samferdselsdepartementet har lagt ut strekningene på anbud. Anbudsarbeidet går tregt, mener TBL.
Lokalsamfunn som Rissa (Fosen Mek.Verksteder) og Ulsteinvik (Ulstein Mek. og Kleven), vil oppleve en ren katastrofe hvis verftene forsvinner, hevder TBL.
Verftsproblemene angår ikke bare de som direkte er engasjert på verftene. Alle verft har et nett av underleverandører og mange av disse trues også av konkurs.