323,4 millioner vil Implenia ha for jobben. Konkurrentene er:
Hæhre Entreprenør 332 mill.
Veidekke 339,8 mill.
NCC 349,6 mill.
AF Gruppen 349,8 mill.
Kruse Smith 355,5 mill.
Skanska 359,3 mill.
Bertelsen & Garpestad 389 mill.
Prosjektleder Roar Gärtner er vedlig fornøyd med den store oppslutningen om konkurransen, og han synes prisnivået er greit.
Den nye vegen som blir 3,5 km lang, får tre felt og midtdeler. Den skal gå mellom Skyggestein og Skjelbredstrand. Skyggestein ligger like ved Geiteryggen flyplass, Skjelbredstrand ligger ved Fjærekilen, som er en bukt i innsjøen Norsjø.
Strekningen som mister status som riksveg, ligger like vest for Skien sentrum. En del av den er så smal at det ikke er markert midtlinje. For øvrig har den mange svinger og generelt dårlig standard.
Den viktigste årsaken til at vegen blir degradert er likevel en spesiell kurve - Brekkasvingen. Det er en hårnålsving så krapp at de som kjører store lastebiler har problemer med å komme seg gjennom den. De har ofte brukt lokalveger for å slippe unna. I november 2018 behøver de ikke lenger å tenke på det, hvis det går som planlagt.
I tillegg til anlegg av 3,5 km ny riksveg 36 omfatter entreprisen utbedring av 1,6 km gammel veg. Dessuten skal det støpes tre bruer med lengder på 80, 126 og 240 meter, to miljøtunneler med lengder på 30 og 90 meter, en kulvert for gang/sykkelveg og to bekkekulverter.