3,325 millioner kroner vil Multiconsult har for å prosjektere brua, som blir 724 meter lang. Det holder til en knapp ledelse over WSP Norge, som vil ha 3,347 mill. Norconsult ligger heller ikke langt bak med et anbud på 3,419 mill.
De øvrige anbyderne er: Rambøll (4,117 mill.), Strukturas (4,921 mill.), Reinertsen (4,947 mill.), Sweco (4,976 mill.), Dr. techn. Olav Olsen (4,996 mill.), Johs. Holt (5,329 mill.) og Aas-Jakobsen (5,497 mill.).
Konkurransen gjelder byggeplan og konkurransegrunnlag. Utfallet er langt fra avgjort. Anbyderne konkurrerer ikke bare på pris.
Dårlige tider i oljebransjen
Prosjekteringsleder Roar Marius Lindstad i Statens vegvesen er overrasket over den stor interessen for oppdraget.
- Det kan ha sammenheng med markedssituasjonen. Flere av de som har gitt pris har hatt mye å gjøre for oljebransjen. Nå må de finne seg andre oppdrag, sier han.
WSP Norge som ligger på andreplass, ble etablert 1. juli i fjor. Da ble alle aksjene i Faveo Prosjektledelse kjøpt av det kanadiske selskapet WSP Global Inc., som dermed etablerte et norsk datterselskap.
WSP Global Inc. har 32 000 ansatt spredt over mange land. Omsetningen i 2014 var på 2,9 milliarder dollar.
Veglinjen er låst
Åstfjordbrua inngår i fylkesveg 714 i Snillfjord kommune. Reinertsen har lagd forprosjekt for en stålkassebru med 8 spenn, hvorav de fire lengste blir 100 meter. Veglinjen er låst, men byggherren er åpen for en annen spenninndeling.
Entreprisekostnadene for bygging av brua er bergnet til 370 millioner kroner eks. moms.
Brua skal bygges mellom to tunneler på hver sin side av Åstfjorden. Vegåpningen er planlagt i 2020. Da blir fylkesveg 714 kortet inn med mer enn 5 km.