Bertelsen & Garpestad vil ha 118,5 mill. for jobben, og er eneste anbyder som er i nærheten av Contexo.
Det østerrikske firmaet Strabag AG er nr. tre med 130,8 mill. Den videre rekkefølgen er K A Aurstad (141,4 mill.), Flage Makin (149,3 mill.), Risa (171,2 mill.), Hæhre Entreprenør (177,2 mill.), Mesta (187,8 mill.) og Vasbakk & Stol (195,2 mill.).
Byggeleder Terje Nesse i Region vest er veldig fornøyd med den store oppslutningen om konkurransen.
Strekningen som skal rassikres er 2 650 meter lang. Den går langs Sørfjorden mellom Djupevik og Geithamrane i Ullensvang kommune. Riksveg 13 skal ikke legges i tunnel her, rassikringen skjer ved vegutbedring.
Rasene som truer de vegfarende starter ikke høyt oppi fjellsiden. Trusselen er stein som løsner i de bratte skjæringene langs riksveg 13 hvor det er mye dårlig fjell.
Store masseuttak er hovedgrunnen til prisnivået. Det skal sprenges 175 000 kbm fjell og graves ut 100 000 kbm løsmasser på de 2 650 metrene.
Vegen er ikke bare rasfarlig, den er også smal og har dårlig geometri. Ikke en eneste meter har midtlinje, men stiplete kantlinjer er det nok av.
Når vegen blir fedig oppgradert i juni 2018, blir det en asfaltert vegbredde på 7,5 meter. Årsaken til den romslige byggetiden er det sidebratte terrenget og det dårlige fjellet som gjør arbeidsforholdene trange og vanskelige. Omkjøringsmuligheter er det dårlig med, og Vegvesenet tillater ikke at vegen stenges mer enn to timer om gangen.