Fagsystemet Arena hos NAV slet tidligere i år med en feil som hindret flere saksbehandlere å logge seg på samtidig.
Forsinket
Feilen oppsto etter en oppgradering av Oracle-programvare i databasen til systemet. Konsekvensen ble forsinkelser i behandling av dagpengesaker.
– Dette er et eksempel på hvor store konsekvenser små feil kan få. Her hadde det vært på plass med bedre tester, slik at man kunne ha luket ut en del småfeil i noen databaser fra Oracle. Og en ytelsestest ville ha avslørt at løsningen ikke var i stand til å håndtere belastningen det her var snakk om, sier administrerende direktør Frode Johan Olsen hos Software Quality Systems (SQS).
Han oppfatter at det glipper på testingen for norske utviklere, selv om mange er dyktige på dette området.
– Noen er så opptatt av at applikasjonen skal ha all funksjonaliteten de har lovet at de glemmer å teste ytelsen. Hvis brukerne må vente flere sekunder på et svar fra applikasjonen, så blir de veldig utålmodige. Konsekvensene er både tap av kunder og tapt tid for medarbeiderne, poengterer han.
Flexus
Olsen får støtte fra Dataforeningen.
– Vi har forbedringspotensial på testing av både ytelse og risiko, sier en av foreningens testeksperter, Tone Molyneux.
Til daglig er hun testleder hos Dnb Nor IT, med ansvar for testprosess og metode.
Molyneux mener billettsystemet Flexus i Oslo er et annet eksempel på hvordan mangelfull testing fører til forsinkelser og funksjonsfeil.
– Vi har nok ligget etter på programvaretesting her i landet, men i dag er vi på høyde med andre land. Det er kommet mye gode verktøy som automatiserer deler av testoperasjonen. Men det betyr ikke at vi er i mål, understreker hun.
Unødvendig
Hos SQS mener sjefen at slike verktøy, sammen med rutiner, gjør det unødvendig å havne i slike situasjoner.
– Det viktige er å starte med selve kravspesifikasjonen, slik at ikke utviklerne ledes på feil spor. Her ligger ofte kilden til mange feil. Hvis de får lov til å utvikle seg gjennom hele prosjektet, blir det dyrt å rette dem opp. Det kan koste hundre ganger så mye å rette opp en feil når applikasjonen er i drift som å rette den i starten, påpeker Frode Johan Olsen.
Les også: Windows brer seg utover
Ekstreme it-effekter på norsk sokkel
Mer kompetanse
Selv om verktøyene er gode, har bransjen behov for økt kompetanse på testing.
– Vi kan ikke bare møte utfordringene med testprogrammer. Utviklerne trenger også kompetansen på dette området. Hvis ikke gjelder ordtaket “A fool with a tool is still a fool”, sier SQS-sjefen.
Markedet for kvalitetskontroll av programvare vil doble seg de neste to årene, ifølge analyseselskapet Gartner.
Global utvikling
Behovet øker med stadig mer offshoring og outsourcing.
– Når vi lar folk på den andre siden av jorda ta seg av utviklingen av programvaren, er det enda viktigere at kravspesifikasjonen er helt presis. Utvikling mot nettskyen forsterker også kravene til feilfri programvare, sier Olsen.
Molyneux er enig i at offshoring stiller store krav til testing.
– Det er ikke mulig å sette ut alt. Systemintegrasjon- og akseptansetest må gjøres av de som skal bruke applikasjonene, sier hun.
Les også: Norsk teknologi sentral i Microsofts strategi