- Hadde det vært lettere å finne stikkontakter som du kan koble motorvarmeren til, kunne bilavgassene ha blitt langt renere, hevder direktør Leif A. Ellevset i Trygg Trafikk.
Ellevset mener at det er ille at kontaktmangel fortsatt skal være en hindring for økt bruk av elektrisk motorvarmer.
- Vi vet jo slikt utstyr gir et viktig bidrag til renere luft, lavere forbruk/utslipp og økt trafikksikkerhet, sier han.
Han er skuffet over at den positive utviklingen er reversert.
- En tid så vi at det ble montert kontakt for elektrisk motorvarmer i nye borettslag, på parkeringsplasser og ved mange bedrifter. I dag er så godt som alt dette borte. Bare unntaksvis ser vi at kontakter settes opp ved nybygg, sier Ellevset, som også er opptatt av de fordelene forvarming av motoren kan bety for trafikksikkerheten.
- Med motor- og kupevarmer kan du starte kjøringen med is- og duggfrie vinduer i en lun og trivelig kupé. God sikt er viktig for sikker ferdsel - og en sjåfør som føler seg varm og komfortabel, er også en sikrere sjåfør enn en som hutrer og fryser, fremholder Ellevset. Han har selv har brukt slikt utstyr i sine biler i alle år:
- Noe av det første jeg gjør når jeg skifter bil, er å montere bilvarmer, noe jeg i alle år har hatt god nytte av.
Ferske tester fra Finland dokumenterer ifølge Ellevset at miljøfordelene ved forvarming av forbrenningsmotorer er store.
Både utslippet av diverse helseskadelige avgasser (CO og nitrogenoksider) og klimagassen CO2 reduseres betydelig når oppvarmet motor startes.