Dette viser en undersøkelse som Handelshøyskolen BI og Høgskolen i Molde har gjennomført.
– Dersom vi nå i tillegg får på plass internasjonalt konkurransedyktige og stabile rammevilkår, burde det maritime næringsmiljø ha alle forutsetninger for fortsatt å være en motor for verdiskaping og velferd over hele landet, sier president Leif Terje Løddesøl i Norges Rederiforbund.
Samlet verdiskaping i næringen er anslått til 45 milliarder kroner for 1999.
– En forutsetning for i det hele tatt å ha et maritimt miljø her i landet, er at flåten har kvalifisert mannskap, og særlig offiserer. Det er høy gjennomsnittsalder på nordmenn i maritim næring, og selv på verdensbasis er det mangel på kvalifiserte offiserer. Derfor driver Rederiforbundet flere aktiviteter internasjonalt, for å sikre tilgangen på utenlandske mannskaper og offiserer på norske skip, sier forskningssjef Nils Telle i forbundet. De viktigste rekrutteringsland er Filippinene, Kina og Latvia.