Og det har vært en overraskelse. Ikke bare skulle den fullade fullstendig uttømte batterier på knappe 15 minutter. Batteriene leverer også varene i 5-15 prosent lenger tid enn de fleste konkurrentene etterpå.
Dette gjelder AA- og AAA-batterier, det vil si sånne som du bruker i digitalkameraet og fjernkontrollen. Og det er spesielt krevende utstyr som nettopp digitalkamera og blits som er målgruppen for dette utstyret.
Undertegnede erfarte at ved blitsbruk klarte batteriene å levere kraft i merkbart lenger tid enn andre, og slett ikke dårlige, oppladbare batterier.
Men det mest oppsiktsvekkende var at når saften etter en tid tross alt var gått ut av batteriene, så tok det bare et kvarter å lade dem tilbake til fullt igjen.
Dette skal skyldes en ny teknikk, kalt IC3, der batteriet styrer ladingen. Det gir en svært høy ladestrøm og tilsvarende kort ladetid. Den høye ladestrømmen produserer også en del varme, som ei lita vifte i laderen sørger for å transportere vekk.
Undertegnede brukte AA-batterier med kapasitet 2000 mAh. Ladestrømmen for både AA og AAA (800 mAh) er 7500 mA.
Laderen kan også lade oppladbare batterier av andre merker, bare de er nikkel-kadmium eller nikkelhydrid. Men da bruker laderen mer ordinære en time på oppladingen. Slett ikke verst, det heller.
Batteriladeren er forsynt med indikatorer som viser når ledeprosessen er i gang, og om ladeprosessen av en eller annen grunn ikke kan gjennomføres.
Som standard følger det ei bæreveske og en 220 V strømforsyning. Som ekstrautstyr kan du kjøpe en biladapter til lighteruttaket.