Det er Trygg Trafikk som arrangerer denne årlige konferansen, og i år var det de myke trafikantene som stod i fokus.
Bedre førerstøtte
Bakgrunnen for Kreklings innlegg baserer seg på en temanalyse av dødsulykker med gående og syklende som ble publisert i august i fjor. Den viser at 12 fotgjengere og 9 syklister ble drept i forbindelse med arbeid på, eller ved vei i en tiårsperiode - der seks av de drepte er barn eller unge under 16 år.
Analysen tar for seg flere aspekter rundt hva som kan gjøres for å unngå slike ulykker, og Krekling pekte blant annet på bedre førerstøtte.
– Jeg tenker da på for eksempel automatisk detektering av fotgjengere og syklister, som kommer for nær tunge kjøretøy. Det finnes allerede systemer for ettermontering, og man kan jo tenke seg at offentlige byggherrer i fremtiden kan stille krav om dette, fortalte hun til veier24.
Andre tiltak som fremgår i analysen, og som Krekling pekte på var å unngå å rygge, og bruke uegnede kjøretøy der det ferdes gående og syklende.
Hun trakk fram anleggsmaskiner med frontmontert utstyr som eksempel. I analysen går det frem at fem av dødsulykkene skyldtes påkjørsel av maskiner av denne typen.
Les hele temanalysen her.
Bedre bevissthet
Krekling forteller videre at hensynet til sårbare trafikanter er mye bedre ivaretatt i den siste håndboka i arbeidsvarsling.
– Det har skjedd en stor endring i skiltmyndighetens fokus på de sårbare trafikantene, men vi har fortsatt har en vei å gå med henhold til praksis både hos entreprenører og veimyndigheter. Vi ser jo i flere ulykker at man ikke har søkt om arbeidsvarsling, men likevel kjører på gang- og sykkelvei uten å tenke over at selv om det er snakk om transport, så er det et veiarbeid, noe som er søknadspliktig.
– Uten en godkjent arbeidsvarslingsplan har du ikke lov til å kjøre på den gang- og sykkelveien, understreket hun.
Gjennom sin jobb med ulykkesanalyse bidrar Krekling med å spre kunnskapen de opparbeider seg til de forskjellige fagmiljøene.
I det siste har de arbeidet med å utvikle såkalte læringsark for trafikksikkerhet, basert på reelle ulykker og hendelser. Et av disse handler om nettopp behovet for å søke om arbeidsvarsling om man skal gjøre arbeid ved gang- og sykkelvei, eller bruke denne til transport.