De kaller den multimaskin, fordi den har bruksområder langt ut over det man vanligvis kan få i en og samme maskin. Den midjestyrte maskinen har med sine store hjul gode terrengegenskaper, samtidig som den på veg kan ha transporthastighet på opptil 50 km/t. Et kraftig frontlasteggagerat utfører hjullasterens oppgaver, mens graveaggregatet bak kan erstatte gravemaskinens funksjon.
Egnet for kommunenes varierte oppgaver
De fleste av Lännens maskiner som er solgt i Norge de siste årene, har gått til vedlikeholdsoppdrag på jernbanenettet. Da er de utstyrt med jernbanepåbygg, en tilpasning som den norske forhandleren Østlandske Maskintilpasning har spesialisert seg på.
Men også en del kommuner har i det sist fått øynene opp for fleksibiliteten og muligheten disse maskinene gir.
-Kommuner har mange og varierte oppgaver innenfor veg og teknikk, og med begrensede budsjetter kan en slik maskin gi muligheter til å utføre oppgaver som man vanligvis trenger to – tre andre maskiner til for å få gjort. Her kan man kjøre samtidig med strøaggregat og skjær vintertid. Men tårn og kurv kan den brukes til å skifte lyspærer i vegbelysningen, i tillegg til å utføre alt innen graving og lasting. Med en henger på slep, kan den også gjøre mye av lastebilens oppgaver ved bortkjøring av masser, forteller Øyvind Marhaug hos den norske forhandleren.
Blir mere brukt
Han innrømmer at prisen i første omgang kan skremme enkelte, men legger til at når de får satt seg inn i hvilke muligheter en slik maskin representerer, blir regnestykket slett ikke avskrekkende.
-Erfaringene viser at de mange bruksområdene til disse maskinene betyr at de blir mye brukt. Få arbeidstimer for den enkelte maskin er en fellesnevner for maskindriften i mange kommuner. Erfaringene med Lännen-maskinene er at de blir mere brukt, og at det dermed i større grad kan forsvare investeringen, forteller han.
Imponerende dreiemoment
Nå kommer Lännen med sin nye K-serie, en fornyet maskin der forbedringene særlig ligger innenfor kapasitet og miljø. Nye motorer som i sine utslipp oppfyller kravene i Steg 4 tas i bruk, produsert av finske Agco Power (tidligere Sisu). Den firesylindrede motoren har i tillegg til litt høyere kraft enn forgjengeren, fått et vridemoment som på imponerende 740 Nm, allerede fra 1000 omdreininger.
-Resultatet er at man både ved arbeid og transport kan kjøre maskinen med et lavere turtall. Det betyr både redusert drivstofforbruk og lavere støynivå, forteller Lännens toppsjef Max Kvickstrøm til Våre Veger.
Endringer i førerytta
Han forteller videre at førerhytta på Lännen 8800K er blitt romsligere og mer funksjonell. Sidepanelene er endret, som gir 10 cm bedre plass rundt førersetet som svinges i begge retninger avhengig av hva slags utstyr som er i bruk.
Nye er også akslingene, som betyr at det nå er ZF som står for hele drivlinjen.
Spesielt på Lännens midjestyrte maskiner er systemet som automatisk sørger for tyngdepunktsforskyving. Det betyr at maskinen automatisk overfører vekt til motsatt side når man har tung vekt i løfte- eller graveaggregatet, og svinger dette ut på siden av maskinen. Systemet er basert på hydrauliske sylindre som sørger for denne tyngdepunktsforskyvingen.
Kjente merkenavn
Lännen representerer nesten halvparten av omsetningen på rundt 400 millioner kroner i Lännen-gruppen som i dag teller 160 ansatte. Konsernet står også bak kjente merkenavn som Lundberg, Ljungby og Aquamaster.