Graveren heter 323 F Z-line, og står «et sted på Østlandet», ifølge storkundeansvarlig Pål Brandvold hos Pon Equipment Norge. Effekten skal være lik tilsvarende dieseldrevet maskin.
– Den er egentlig identisk med en dieseldrevet maksin med unntak av motor og eksospotte, forteller Brandvold, som ellers holder kortene noe tett til brystet når det gjelder elektriske spesifikasjoner.
Og det er Cats norske avdeling som har utviklet graveren, og i midten av januar er det like før den skal ut i praktisk testing. Den burde egne seg utmerket i tettbygde strøk, og med 400 Volt og 63 ampere skal den kunne lades opp på 7-8 timer.
– Det er ikke så mye hokus-pokus, men det er en dyr maskin å produsere. Den er nok vanskelig å få solgt uten økonomisk støtteprogram lignende det som elbilene har hatt, forteller han. Men Veidekke har altså slått til og kjøpt den aller første maskinen.
– Myndighetenes miljøkrav blir strengere og strengere, og det kan snart dukke opp et større marked for denne type maskiner, sier han.