Arnulf Ingulstads overgang til pensjonisttilværelsen ble markert med et seminar om vegmaskindrift i Vegdirektoratet nylig. Representanter for maskinbransjen og Ingulstads samarbeidspartnere gjennom mange år ga et historisk tilbakeblikk, beskrivelse av dagens situasjon og hva man kan vente seg av fremtidens maskiner.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Engasjert koordinator
Det er ikke få milliarder han har handlet maskiner for gjennom de 32 årene han hadde ansvaret for innkjøp av maskiner og lastebiler til Statens vegvesen.
FOU-arbeid har alltid stått hans hjerte nær. I mange tilfelle ble anskaffelser av maskiner og materiell knyttet opp mot etatens forsknings- og utviklingsarbeide. Mange av prosjektene har foregått i nært samarbeide med norsk industri, og samarbeid mellom brukere, leverandører og produsenter har alltid stått i fokus i Ingulstads arbeide Resultatet avl et slikt samarbeid er Viking dumperen, forgjengeren til dagens Moxy-maskiner. Hjullastervekten Loadtronic er et annet produkt som har kommet frem gjennom FOU-samarbeid initiert av Statens vegvesen.
Piarc 1990
Ingulstad var primus motor da Statens vegvesen var arrangør for vinterkongressen Piarc i Tromsø i 1990. Rundt 750 deltakere fra 23 forskjellige land var med på PIARCs 8. vinterkongress. Det ble arrangert seminarer, maskintester og demonstrasjoner i stor skala. Han startet planleggingen av dette arrangementet allerede i 1985 med Vintervegdagene på Lillehammer.
Etter omorganisering i Statens vegvesen har Ingulstad flyttet fokus fra maskiner til trafikksikkerhet. Statens vegvesens målsetting om å øke sikkerheten på vegene. Ingulstad har nedlagt et stort arbeide med å finne frem til mindre farlige rekkverksløsninger. Man må vite resultatet før rekkverket settes ut på veien. Nyutviklet simuleringsteknologi har ført dette arbeidet et skritt videre.