NYHETER

Maskinsjefen

Jarle Skoglund
19. mai 2005 - 09:03

I bare snaut en måneds tid har han vært på plass ved Mestas hovedkontor på Lysaker. Men Gunnar Berg Treidene har allerede strategien klar på hvordan landets største vegentreprenør skal forvalte sin store maskinpark.

Treidene kommer fra flere forskjellige lederjobber i næringslivet, bl.a. Norsk Data, Emballasjeindustrien og Unitor, og nå sist som selvstendig bedriftsrådgiver.



Ny strategi

- Alle mine tidligere lederjobber har vært knyttet til endringsprosesser, og det er nok med den bakgrunn jeg er valgt ut som maskinsjef i Mesta. Oppgave nummer èn som prosjektleder for FMV (maskin og vedlikehold) er å etablere en ny strategi for maskinholdet tilpasset dagens behov i bedriften, forteller han.

- Enkelt fortalt er min hovedoppgave å serve brukerne av maskiner og utstyr i Mesta med de mest optimale løsningene til lavest mulig kostnad. I en slik situasjon må jeg nok si at vi står overfor en liten revolusjon i forhold til det som har vært til nå.

For dagens maskinpark er i hovedsak gammelt utstyr som ble overtatt etter at Statens vegvesen Produksjon ble skilt ut til dagens Mesta. Selv om mye er solgt, innrømmer Treidene at dagens maskinpark både er gammel og til dels ukurant i forhold til de behov som organisasjonen ser for seg framover.



Både eie og leie

- Mesta vil ikke eie maskiner uten at det gir et konkurransefortrinn for oss. Selv om særlig kontrakter innenfor drift- og vedlikehold av vegnettet krever en del spesialiserte maskiner, vil vi også øke standardiseringen kraftig i forhold til tidligere. Det gjelder både i forhold til maskintyper, men også i forhold til leverandører. Vi går derfor ut til leverandørene og ber om hjelp til ”smarte” standardløsninger, som vil gi oss fleksibilitet og god lønnsomhet. Til gjengjeld kommer vi også til å redusere antall leverandører, men som til gjengjeld vil levere mer til oss. Vi ser for oss sterkere allianser med noen leverandører av maskiner og utstyr, en slags partnerskapsløsninger som skal gi effekt for begge parter over tid, forteller Gunnar Berg Treidene.



Oppdemmet investeringsbehov

Mesta har foretatt relativt beskjedne investeringer på maskiner og biler etter etableringen, og den gamle maskinparken symboliserer klart et oppdemt investeringsbehov for virksomheten. Treidene forteller at Mesta har definert den økonomiske levetiden på produksjonsutstyr på mellom 5 og 12 år, og det indikerer en raskere utskiftingstakt enn hva f.eks Statens vegvesen praktiserte i sin maskinpolitikk.

Maskinsjefen legger derfor ikke skjul på at det de nærmeste årene vil bli ekstraordinært store investeringer for å komme à jour med riktig og tidsmessig materiell. Anbudet som nå er ute på 150 lastebiler i klassen 15 til 26 tonn, illustrerer at det ikke er småordrer som vil komme fra den kanten de nærmeste årene. Leverandørene på sin side bør nok slipe knivene for kamper om ordrer av sjelden størrelse.

- Men dagens produksjonsvolum vil nok kreve noe færre maskiner på sikt enn det vi har i dag. Den strategien som nå legges i Mesta, vil også gjøre at utskiftingstakten får en større forutsigbarhet, poengterer Treidene.



Mange meninger om maskiner

Gunnar Berg Treidene er positivt overrasket over Mesta og de ansatte, og beskriver organisasjonen som et sted det er lett å føle seg velkommen i. - Men, innrømmer han, det er jo ekstra spennende å ha ansvaret for strategien for maskiner og utstyr i en organisasjon hvor alle har sin mening om maskiner.

Noe stor stab på maskinsiden vil det ikke bli på sentralt hold. Fire ansatte skal jobbe med maskiner og utstyr utenom ham selv. I tillegg kommer egne maskinkoordinatorer innenfor de ulike virksomhetsområdene og regionene i Mesta.



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.