Trafikantene som tar nye E18 i Vestfold i bruk fra 30. oktober, blir overvåket og styrt via hele 6500 signaler gjennom 11 tunneler og fem dagsoner.
Størst i vei
Systemet, som har en kontraktspris på 8,3 millioner kroner, betjenes av Vegtrafikksentralen i Porsgrunn. Leverandøren SS Engineering AS i Oslo kaller dette den største styrings,- regulerings- og overvåkingsleveransen innen trafikk og samferdsel i Norge. Det er dessuten det største industrielle Ethernet-anlegget i Norge i sitt slag.
Størrelsen på anlegget i Vestfold kan sammenlignes med store industrianlegg, som raffineriet på Kårstø. Anlegget er utstyrt med fiberkabel i et redundant ringnett over 35 kilometer.
Nok kapasitet
På stamnettet i anlegget i Vestfold er det 100 Mbit Ethernet fiberkabel, for å sikre at datamengden har kapasitet i nettet og for minimal påvirkning utenfra. Vegvesenet har også mulighet til å utvide bruken av nettet etter hvert som teknologien utvikles.
Hver av de 11 tunnelene og de fem dagsonene har et lokalt 10 Mbit stjerne-Ethernet. Her er det knyttet opp i alt 76 PLS-er; enheter som styrer de enkelte funksjonene, som for eksempel at en bom skal gå ned eller et varsellys skal begynne å blinke. Videokameraene er koblet til de enkelte stjerne-Ethernet-systemene og videre direkte til svitsjene på stamnettet.
Styres fra Porsgrunn
Via et overordnet overvåkingsystem skal hele Ethernet-anlegget langs den nye E18-parsellen gjennom Vestfold overvåkes og styres fra Vegtrafikksentralen i Porsgrunn, som er koblet til anlegget med en fast telelinje via ISDN-router.
Vegvesenets driftssentral i Ås i Vestfold har også en tilsvarende tilkobling. SS Engineering har tilgang til anlegget på oppringt telelinje via ISDN-router for å ivareta teknisk støtte, vedlikehold og service.
Les mer i TU nr. 30, som kommer på nett og papir i morgen (30. august).