Skrevet av Bjørnar Gundersen, sivilingeniør.
I magasinet Teknisk ukeblad 29/10 står det svart på hvitt at Ranghild Johanne Rensaa og Barbro Grevholm mener at "sivilingeniører kan matematikk - på en litt annen måte". De begrunner med at vi, sivilingeniører, tenker annerledes enn lærere. Jeg synes eksempelet med trapesen var ganske bra. En sivilingeniør vil, ifølge Rensaa og Grevholm, beregne arealet på en trapeseformet gjenstand ved å bruke formelen A=(a+b)*h/2. Dersom vi, sivilingeniører, av en eller annen grunn ikke skulle kunne denne formelen utenat, så vil vi enten slå opp i en formelsamling for å opplyse oss selv. Eller så vil vi, sivilingeniører, bruke et eller annet avansert dataprogram til å beregne arealet.
De derimot, det vil da si læreremnene, de bruker en annen måte beregne det samme arealet på. En unik måte som de lærte seg før de, læreremnene, tok noen som helst form for pedagogisk utdannelse. Hvordan de gjør dette, det vet jeg ikke. "Hvorfor kan du ikke det", tenker dere kanskje. Jo, jeg har nemlig en sykdom, den kalles "sivilingeniør". Siden jeg lider av "sivilingeniør", så forstår jeg ikke hvordan læreremnene beregner arealet.
Nok tull: Jeg trur og håper at ikke resten av Norges befolkning har en så stereotypisk tolkning av hva det vil si å være sivilingeniør, at de trur vi - samtlige sivilingeniører - kun tenker via formler vi lærte på barneskolen eller via dataprogrammer. Personlig så må jeg innrømme at jeg ikke husket formelen for trapes sånn helt uten videre - jeg håper at NTNU tilgir meg dette. Ei heller tok jeg meg bryet meg å bla opp i Rottmann - beklager Hans Christian. Og Gud bedre, jeg brukte heller ikke Matlab for å finne ut av det, unnskyld Matrix Laboratory.
Allikevel så klarer jeg altså å beregne arealet på en trapes. Er jeg unik? Er jeg en slags ultimat sivilingeniør som takler alle oppgaver? Er jeg egentlig ikke en sivilingeniør, men et læreremne i sivilingeniørklær? Nei! Nei! Nei!
Artikkelen til Ragnhild Johanne Rensaa og Barbro Grevholm er skrevet med det utgangspunkt at disse to vet hvordan en sivilingeniør tenker. Og de gjør alle sine antagelser ut ifra hvordan de mener at en sivilingeniør tenker. Problemet er de ikke vet hvordan jeg tenker. De har ikke en anelse om hvordan jeg beregner arealet av en trapes. Og jeg tør påstå at de ei heller har noe grunnlag til å komme med påstander om hvordan sivilingeniører generelt finner arealet på trapeser.
Ragnhild Johanne Rensaa og Barbro Grevholm skrev til teknisk ukeblad og forklarte meg hvordan jeg tenker, hvordan jeg løser matematiske problemer. Ragnhild Johanne Rensaa og Barbro Grevholm, jeg har en bønn til dere: Vennligst erkjenn at dere ikke vet hvordan jeg beregner et trapesareal. Vennligst ikke se på meg som en person som pugger formler for å slippe utledninger. Dere aner ikke hvor langt ifra sannheten dere er. Det stemmer helt sikkert at jeg ikke bør komme inn i læreryrket, men bare erkjenn at dere gikk for langt i generaliseringen deres. Det finnes tilfeller her i verden hvor jeg foretrekker en matematisk formel framfor å utlede en ligning ifra bunn av. Men det betyr ikke at dere behøver å stemple meg i all evighet som "sivilingeniør" i alle verdens sammenhenger.