Onsdag var det anbudsåpning på jobben med å oppgradere den 1352 meter lange Matrebergtunnelen og den 848 meter lange Trodaltunnelen.
Begge ligger langs E39 i Masfjorden i Nordhordaland, og ble bygget i 1986.
Kontrakten innebærer oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, anlegg og byggteknikk, samt trafikkavvikling under arbeidsperioden.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Arbeidet skal gjøres mellom klokken 22.00 og 05.30, og skal være ferdig innen 3. januar 2020.
Her er det som skal leveres:
Elektro: 2 stk hovedtavler, 2 stk nødstrømstavler, 2 stk SRO tavler, 17 stk nødstasjonsskap, 19 stk automatikkskap, 4 stk nødstasjonskiosk, 1 stk telefonsentral, 4 stk UPS, 2 stk transformator, 2 stk bommer, 4 stk rødblink, 33 stk skilt, 27 stk videokamera, 7 stk radar, 164 stk LED rømningslys/ledelys, 379 stk LED armaturer, 16 stk impulsventilatorer med rammer (8 stk ventilatorer gjenbruk), 2300 m kabelstige, Ca. 40500 m kabel, Ca. 65000 m trekkerør, Ca. 600 m kabelgrøft, 26 stk trekkekummer, Komplett jordingsanlegg.
Byggteknisk: 142 m drensleding, 4 kummer, 1 oljeavskiller, 500 m riving/skjæring av faste dekker, 1000 m2 asfalt, 250 m2 natursteinsmur, 4100 m føringskant av betong, 130 m rekkverk, 250 m2 betongbankett, 400 m veimerking, 250 m rørgrøft, 913 m3 vegfundament, 700 m2 bærelag av asfaltert grus, 1070 m2 forkiling av forsterkingslag.
Når det gjelder trafikkavvikling er det snakk om 260 netter med kolonnekjøring.
Disse har levert anbud:
Birkeland Entreprenørforretning: 114.225.117
Scanmatic: 133.476.040
Norsk Bergsikring: 140.613.946
Birkeland Entreprenørforretning er hjemmehørende i Gulen. De er allerede i gang med oppgraderingen av den 4 110 meter lange Masfjordtunnelen, som ligger rett ved de to andre tunnelene.
LES OGSÅ: Til høsten starter oppgradering av tunnelene på innfartsåren til Bergen - skal pågå helt til 2021