Onsdag var det anbudsåpning på jobben med å oppgradere den 1352 meter lange Matrebergtunnelen og den 848 meter lange Trodaltunnelen.
Begge ligger langs E39 i Masfjorden i Nordhordaland, og ble bygget i 1986.
Kontrakten innebærer oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, anlegg og byggteknikk, samt trafikkavvikling under arbeidsperioden.
Arbeidet skal gjøres mellom klokken 22.00 og 05.30, og skal være ferdig innen 3. januar 2020.
Her er det som skal leveres:
Elektro: 2 stk hovedtavler, 2 stk nødstrømstavler, 2 stk SRO tavler, 17 stk nødstasjonsskap, 19 stk automatikkskap, 4 stk nødstasjonskiosk, 1 stk telefonsentral, 4 stk UPS, 2 stk transformator, 2 stk bommer, 4 stk rødblink, 33 stk skilt, 27 stk videokamera, 7 stk radar, 164 stk LED rømningslys/ledelys, 379 stk LED armaturer, 16 stk impulsventilatorer med rammer (8 stk ventilatorer gjenbruk), 2300 m kabelstige, Ca. 40500 m kabel, Ca. 65000 m trekkerør, Ca. 600 m kabelgrøft, 26 stk trekkekummer, Komplett jordingsanlegg.
Byggteknisk: 142 m drensleding, 4 kummer, 1 oljeavskiller, 500 m riving/skjæring av faste dekker, 1000 m2 asfalt, 250 m2 natursteinsmur, 4100 m føringskant av betong, 130 m rekkverk, 250 m2 betongbankett, 400 m veimerking, 250 m rørgrøft, 913 m3 vegfundament, 700 m2 bærelag av asfaltert grus, 1070 m2 forkiling av forsterkingslag.
Når det gjelder trafikkavvikling er det snakk om 260 netter med kolonnekjøring.
Disse har levert anbud:
Birkeland Entreprenørforretning: 114.225.117
Scanmatic: 133.476.040
Norsk Bergsikring: 140.613.946
Birkeland Entreprenørforretning er hjemmehørende i Gulen. De er allerede i gang med oppgraderingen av den 4 110 meter lange Masfjordtunnelen, som ligger rett ved de to andre tunnelene.
LES OGSÅ: Til høsten starter oppgradering av tunnelene på innfartsåren til Bergen - skal pågå helt til 2021