Det erfarte Innlandet fylke i vår, da Statens vegvesen måtte stenge riksvei 3 nord i Østerdalen, og i stedet lede trafikken på fylkesvei 30 mellom Rena og Tynset.
Som fylkesveier flest har også denne veien vært av varierende kvalitet, og med kraftig økning i trafikkmengden midt i vårløsningen, måtte det går galt.
![I tillegg til full masseutskifting på vegkroppen enkelte steder, er det grøfting og drenering som har hatt hovedfokus på oppgraderingen av fylkesvei 30. <i>Foto: Innlandet fylkeskommune</i>](https://images.gfx.no/290x/2704/2704640/0400_FV30_hp22_4093_20210610_131533.jpg)
– Ja, på deler av strekningen ble veien rett og slett kjørt helt sund. Asfalten gikk i oppløsning, og det så enkelte steder ut som en potetåker, forteller byggeleder for driftskontraktene i området for Innlandet fylkeskommune, Kjetil Strømshoved.
Han må i etterkant bare konstatere at noen form for kompensasjon for å være avlastningsvei har de måttet se langt etter.
Utført innenfor driftskontrakten
– Selv om det på sikt var planlagt en oppgradering av fylkesvei 30, måtte vi i løpet av 14 dager snu oss rundt for å få reparert de ødelagte parsellene på den 45 kilometer lange strekningen mellom Bergset i Rendalen og Brekka i Tynset.
For å komme raskt i gang ble utbedringene utført som en del av driftskontrakten med Gjermundshaug Anlegg har med fylkeskommunen i dette området.
![Kjetil Strømshoved er byggeleder for driftskontraktene i området for Innlandet fylkeskommune.](https://images.gfx.no/580x/2704/2704646/156C019A.jpg)
– Det er utført punktvise utbedringer der tilstanden var dårligst, og det dreier seg første og fremst om massutskifting i veikroppen, grøfting, bytting av til sammen 15 stikkrenner. I tillegg har vi dypstabilisert til sammen 8,2 kilometer. Denne jobben ble utført i tre omganger, først fresing av den gamle asfalten, innfresing av et lag på om lag ti centimeter 0-45 mm pukk, samt en siste omgang med innfresing av bitumen. Så til slutt ble det lagt et lag med ny asfalt.
Effektiv ressursbruk
Kjetil Strømshoved forteller at massene fra utskiftingen i vegkroppen er blitt brukt til fyllmasser i skråninger og grøfter.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
– Dette har flere fordeler. Det gir økonomiske besparelser ettersom alternativet var å frakte massene bort fra området. Å spare transport er også miljøvennlig. At massene er brukt i grøftene og skråninger bidrar også til å lette vedlikeholdet av dem senere. Bare fire-fem lass av de gamle massene er blitt kjørt bort, forteller han.
Fylkeskommunen planlegger å fortsette oppgradere strekningen også til neste år, forutsatt prosjektet får penger i den kommende langtidsplanen.
![Veidekke utførte dypstabiliseringen på til sammen 8,2 kilometer av veien. <i>Foto: Innlandet fylkeskommune</i>](https://images.gfx.no/580x/2704/2704642/0400_FV30_hp21_3794_20210830_124157.jpg)