Les her: Faktisk helt feil: Ingen har pålagt Maxbo på Sinsen å lage 88 sykkelplasser
– Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett eller en pall med Leca-blokker, sier administrerende direktør Jens Jalland i Løvenskiold Eiendom til Estate Nyheter.
– Hvis vi skal tilrettelegge for 88 parkeringsplasser for sykkel, må antall p-plasser for bil reduseres fra 70 til 26. Det sier seg selv at man ikke kan drive et byggevarehus på en slik måte, fortsetter Jalland.
– Ikke behov
Bakgrunnen for at bystyret må ta stilling til reguleringsforslaget for eiendommen ved Sinsen-krysset i Oslo, er at Løvenskiold Eiendom i 2002 gikk med på Oslo kommunes forslag om å flytte Maxbo-butikken for å få plass til Sinsen T-banestasjon.
Erstatningstomten de fikk av Oslo kommune, og oppførte et nytt Maxbo byggevarehus på like ved, var imidlertid uregulert. Når selskapet nå ønsker å få bekreftet eksisterende bruk gjennom en reguleringsplan, sier Plan- og bygningsetaten (PBE) nei. Bakgrunnen for avslaget er blant annet at «forretningsvirksomheten fortsatt blir sterkt bilbasert»
– Forretningens plassering rett i nærheten av T-banen og buss, gjør at det ikke er behov for å tilrettelegge for biltransport i den grad som reguleringsforslaget tilrettelegger for, skriver etaten.
Men avtalen mellom Oslo kommune og Løvenskiold Eiendom ligger fast, slik at Maxbo på Sinsen kan fortsette driften som i dag. Selskapet ønsker en reguleringsplan for å sikre seg i tilfelle brann. Om bygningen brenner ned må selskapet søke om ny rammetillatelse og da er det viktig å ha en reguleringsplan, ifølge Estate Nyheter.