MOTOR

Mazda: Nå øker vi bensinmotorens effektivitet med 20-30 prosent

Teknologien har lenge vært vurdert av andre produsenter.

Planene til Mazda innebærer at bensinmotorene vil bli mer effektive enn produsentens dieselmotorer.
Planene til Mazda innebærer at bensinmotorene vil bli mer effektive enn produsentens dieselmotorer.
Av Bjørn Godske, Ing.dk
10. aug. 2017 - 05:30

I 2019 kommer en Mazda på markedet med en teknologi som delvis gjør tennpluggen overflødig. Det vil forbedre effektiviteten med 20-30 prosent, og gjøre motoren mer effektiv enn dagens dieselmotorer.

Motorteknologien som Mazda nå planlegger å sette inn i en bil i 2019, har lenge vært vurdert av også andre produsenter. Det dreier seg om Homogeneous Charge Compression Ignition, ofte kalt HCCI.

Prinsippet er at kompresjonen i en bensinmotor økes så mye at bensinen selvantenner, akkurat som i en dieselmotor.

At det er mulig å få bensin til å selvantenne er slett ikke noe nytt, men det har bare vært så mye enklere å gjøre det med en tennplugg. Spesielt fordi det er vanskelig å opprettholde en så høy kompresjon over hele omdreiningsområdet. Og kaldstart har nærmest vært umulig.

Fremdeles med tennplugg

Mazda har heller ikke løst utfordringene helt og holdent, og har derfor ikke gått 100 prosent over til HCCI. Tennpluggen finnes nemlig der fremdeles, men brukes bare i de ytre intervallene av omdreiningene. Mazda opplyser ikke konkret om i hvilke turtall motoren vil kjøre i HCCI-modus – eller «Spark Controlled Compression Ignitition», som de kaller det.

Totalt skal Mazda med den nye motoren være i stand til å gjøre bensinmotorene sine 20-30 prosent mer effektive, sammenlignet med den siste generasjonen av Mazda-motorer fra 2012. I praksis vil det innebære at bensinmotorene har blitt mer effektive enn dieselmotorene til Mazda. Mazda kommer ikke med et anslag over hvor mye det kommer til å bety for drivstofforbruket.

HCCI-motorer har også den ulempen at det er vrient å kontrollere forbrenningstidspunktet nøyaktig, noe som gjør det vanskelig å styre eksosen og dermed forurensingen.

En annen utfordring med HCCI er et lavere dreiemoment enn for biler med tennplugg. Det har Mazda løst ved å bruke en kompressor som er i stand til å øke dreiemomentet med 10-30 prosent i forhold til 2012-motorene.

Merkelig metallisk lyd

Undertegnede opplevde en HCCI-bil på nært hold i 2007, da VW-konsernet hadde invitert journalister til en presentasjon av framtidens teknologier. Bilen var en prototyp, og ingeniøren i passasjersetet kunne hele tiden følge med på hvor omdreiningene beveget seg inn og ut av HCCI-området på en pc.

Men det var faktisk ganske enkelt å registrere når motoren var i HCCI-modus. For lyden fra motorrommet ble helt annerledes når tennpluggen ikke lengere var i drift. I stedet for en sakte brumming – slik vi kjenner den fra en 4-sylindret bensinmotor – kunne det plutselig høres en metallisk snerring.

Naturligvis var motorrommet ikke lydisolert i samme grad som det vil være i en ferdig produksjonsbil. Men hvis Mazda skal få suksess med HCCI-bilen sin, må det forventes at slike problemer er løst.

Del av Mazdas strategiplan

Hele motor-øvelsen hos Mazda er en del en større strategiplan som skal kjøres fram mot 2030.

Planen inneholder et mål om å redusere CO2-utslippene fra bilene, målt som fra Well-to-Wheel («Brønn-til-hjul»), med 50 prosent i 2030 i forhold til 2010, og med 90 prosent i 2050.

I 2019 skal det også introduseres elbiler og andre modeller med ulike former for elektrisk framdrift.

  • Saken ble først publisert på Ing.dk
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.