I to av tre tilfeller er det MC-førerens atferd som forklarer dødsulykken, viser analysene. De øvrige ulykkene skyldes bilførere, delt skyld eller forhold ved vegmiljøet.
- Det har vært mange myter om MC-ulykkene. En vanlig oppfatning er at ulykkene skyldes tekniske feil, bilførere som ikke overholder vikeplikt eller dårlig veg. Men dette er ikke hovedbildet fra analysen, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ekstrem adferd
1/3 av MC-førerne omkom som en følge av ekstrem atferd og fire av fem av disse var registrert hos politiet med anmeldelser for vold, narkotika, vinningsforbrytelser eller trafikkforseelser.
- Virkemidlene man tradisjonelt rår over i trafikksikkerhetsarbeidet vil ha liten effekt for denne gruppa. Men funnene indikerer at føreropplæring, trafikksikkerhetskampanjer og kontroll fungerer på flertallet av motorsyklister. Det har vært en halvering i MC-ulykker med dødelig utgang det siste tiåret i relasjon til antallet registrerte sykler, sier Ranes.
Liten erfaring
I halvparten av de 153 dødsulykkene hadde mc-føreren mindre enn to års erfaring. 20 av de omkomne MC-syklistene hadde mer enn 10 års erfaring. – En del MC-førere har liten erfaring og dette gir seg utslag i mangel på tekniske ferdigheter og dårlig vurderingsevne, sier Ranes.
Flertallet kjører sikkert
- De som døde på grunn av ekstremadferd er ikke representative de mer enn 100.000 menneskene som kjører motorsykkel i Norge, sier Morten Hansen i Norsk Motorcykkel Union, som har vært med på analysen.
- En motorsyklist som har førerkort, aldri kjører ruspåvirket, eller uforsvarlig fort, har en relativt liten ulykkesrisiko, sier Hansen.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
De fleste kjører lovlig
- Gruppa av risikovillige motorsyklister er liten, bekrefter førstebetjent Tore Johnsen i Utrykningspolitiet. - De aller fleste motorsyklister kjører innenfor lovens rammer, og ulykkestallene på norske veger er blant de laveste i Europa, påpeker han.
- Politiet skal fortsatt prioritere målrettede fartskontroller på bakgrunn av kunnskapen denne analysen gir. Rus- og førerkortkontroll blir også viktige tiltak, sier Johnsen.