Frityrolje fra 900 britiske McDonald's-restauranter skal fremover samles inn og raffineres til biodiesel. Biodieselen blir så drivstoff for 45 av kjedens 155 lastebiler i Storbritannia, skriver Ing.dk.
Dette skjer etter et forsøk som i mindre skala har vist at bilene fungerer godt med frityr-drivstoffet. Med tiden er det også meningen av samtlige av bilene skal kjøre på slik diesel.
15 % rapsolje
Hver uke vil McDonald's kjøre en tankvogn rundt til 900 av sine 1.214 restauranter og samle inn frityr-restene. De blir så kjørt til et renseanlegg, hvor pommes frites- og nuggets-restene filtreres vekk, før oljen blir iblandet 15 % rapsolje.
I første omgang er ikke prosjektet veldig økonomisk for McDonald's, og prosessen kommer nok til å koste noe mer enn det ville gjort å fylle bilene opp med vanlig drivstoff. Kjeden forventer imidlertid etter hvert å spare litt på frityr-dieselen.
2.424 personbiler
McDonald's' egen PR-avdeling har jobbet hardt med miljøregnestykket, og kommet frem til at biodrivstoffet deres kan spare atmosfæren for 78% av den CO 2 som bilene i dag slipper ut.
Dette skal tilsvare 6,1 millioner liter diesel, som totalt ville sluppet ut 1.650 tonn CO 2. PR-folkene har så regnet seg frem til at dette tilsvarer utslippene fra 2.424 britiske personbiler.
Foreløpig er det kun Storbritannia som omfattes av forsøket, men en talsmann for McDonalds sier til Financial Times at Europa fungerer som en prøvekanin for den amerikanske kjeden.