Den 27 år gamle sivilingeniøren fra Oslo var ferdig med studiene i fjor sommer, og har det siste året jobbet i broseksjonen i Norconsult.
– Det startet med at jeg fikk sommerjobb i broseksjonen i Vegdirektoratet etter 3. klasse ved NTNU. Det var sånn jeg ble interessert i broer, sier Marianne Folkestad Bjelland.
Etter at hun hadde tatt 4. klasse i Buenos Aires i Argentina, skrev hun en prosjektoppgave om gangbrua Ypsilon i Drammen.
– Ovenfra ser denne broen ut som en y, og den har et hovedspenn og to sidespenn, sier broingeniøren entusiastisk.
Må framstå som trygg
Hva gjør jobben din så spennende?
– Stort sett består jobben min av at jeg beregner og tegner, det vil si prosjekterer broer. Det mest spennende er tidlig i prosessen, når man skal finne ut hvordan broen skal fungere, hvordan konstruksjonen påvirkes av laster, sier den ferske sivilingeniøren.
Hva er også viktig i prosjekteringsfasen?
– Et veldig viktig element, er at broen skal konstrueres slik at den ikke oppleves som utrygg å bevege seg på. For eksempel går det på stivhetsforhold i konstruksjonen. I tillegg vil vi utforme broen så den gir et fint uttrykk, sier Marianne.
Ungt miljø
Første gang hun kom i kontakt med Norconsult, var under en bedriftspresentasjon ved NTNU.
– Det var før jeg reiste til Argentina for å ta 4. klasse. Under presentasjonen i Trondheim, fikk jeg et veldig godt inntrykk både faglig og sosialt. Jeg liker meg veldig godt på jobben, sier Marianne.
Jordskjelvanalyserer Hardangerbrua
Et spennende prosjekt hun arbeider med for tiden, er gangbroer i forbindelse med jernbaneutbyggingen i Sandnes og Stavanger.
– Dessuten er jeg midt i jordskjelvanalyser av Hardangerbrua over Eidfjorden.
Stopper du opp ved broer i fritiden og funderer over hvordan de er konstruert?
– Det kan skje hvis broen er spesiell. Men jeg går ikke rundt og tenker på broer hele tiden, sier Marianne Folkestad Bjelland.