Skipet, som skal døpes Arctic Discoverer, bygges ved verftet Mitsui Engineering & Shipbuilding i Japan.
Fartøyet skal leveres ved årsskiftet 2005/2006.
Alle fire skipene bygges i Japan. I tillegg til Mitsui bygges to ved Mitsubishi-verftet i Nagasaki og ett ved verftet Kawasaki Shipbuilding Corporation. Statoil, Amerada Hess og RWE Dea leier tre av skipene og Total ett. Det siste skipet skal leveres i april 2006.
Artikkelen fortsetter etter annonsen![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
annonsørinnhold
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nye PC-er visker ut forskjellene mellom fysiske og virtuelle møter
Fartøyene får en lastekapasitet på 145.000 kubikkmeter LNG. Skipene blir fullt engasjert i en periode på 20 år fra feltet kommer i produksjon.
Totalt skal rundt 70 laster med LNG årlig skipes ut fra Snøhvit-feltets ilandføringsanlegg på Melkøya i Finnmark.
Rettighetshaveren Gaz de France skal hente sin gass fra feltet med egne skip.